مولود چاووش اوغلو ضمن اعلام مخالفت کشورش با تحریم ایران گفت ما مجبور به اجرای خواسته‌های آمریکا یا هر کشور دیگری نیستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سفر به جمهوری آذربایجان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری «آپا» مبنی بر این که اگر آمریکا فتح الله گولن را به ترکیه تحویل دهد شما باز هم درباره قطع همکاری‌ها با ایران تجدید نظر نمی‌کنید، افزود: ما مخالف تحریم ایران هستیم. آمریکا، اتحادیه اروپا و یا هر کس دیگر‎، ما مجبور به اجرای خواسته‌های آن‌ها نیستیم.

او گفت: همانطور که ما از تحریم آمریکا بر ضد روسیه حمایت نکردیم این تحریم‌ها را هم درست نمی‌دانیم.

چاووش اوغلو افزود: روابط کشور‌ها در منطقه بسته به شرط و شروط هم نیست بنابراین اگر فتو (فتح الله گولن) را هم آمریکا به ترکیه تحویل دهد باز ما روابط مان را با ایران قطع نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: با این وجود آمریکا باید فتح الله گولن را تحویل ما دهد، چون او رهبر تشکیلاتی تروریستی است و در ترکیه به دنبال کودتا بوده است و اصولا نباید این موضوع را به همکاری با کشور‌های همسایه ربط داد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه سخنان خود گفت: تحریم ایران و تحت فشار قرار دادن این کشور را نادرست می‌دانیم. خروج آمریکا از برجام را هم درست نمی‌دانیم. به این نباید نگاه کرد که آمریکا متفق ماست اتحادیه اروپا هم مثل ما عمل کرد از برجام خارج نشد بنابراین روابط ما با کشور‌های همسایه وابسته به هیچ شرط و شروطی نیست.

او افزود: هیئتی از آمریکا به آنکارا آمده بود و ما به صراحت به آن‌ها گفتیم، ترکیه از جمهوری آذربایجان، ایران، روسیه و عراق نفت و گاز می‌گیرد ما احتیاج خودمان را از ایران نگیریم پس از چه کشوری بگیریم یا از جمهوری آذربایجان نگیریم از کجا بگیریم از دور سخن گفتن برای شما راحت است ما با ایران کشور همسایه هستیم، شاید در برخی موارد تفکرمان متفاوت باشد، اما همسایه ایم و مخالف هر نوع اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

انتهای پیام/

اظهارات چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان 

برچسب ها: تحریم ، ترکیه ، آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار