مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: مالکان چاه‌های غیرمجاز قبل از سال ۸۵ برای گرفتن پروانه قانونی اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: کشاورزانیکه نام آن‌ها در فهرست چاه‌های فاقد پروانه حفر شده قبل از سال ۸۵ قرار دارند، می‌توانند به امور منابع آب تابعه شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان‌ها مراجعه کنند. در غیر این صورت هیچ‌گونه سوختی در اختیار مالکان این‌گونه چاه‌ها قرار نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه ۵۷ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز، آب‌های زیرزمینی این استان را برداشت می‌کنندافزود: مالکان چاه‌های غیرمجاز با وجود اخطار‌های چند باره تاکنون برای گرفتن مجوز مراجعه نکردند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت : ۷۰ درصد منابع آبی دربخش کشاورزی از آب سطحی و ۳۰ درصد از منابع زیر زمینی تامین می‌شود.

یخکشی افزود :هم اکنون از ۱۵۰ هزار حلقه چاه آب در استان، ۹۰ هزار حلقه دارای مجوز شدند و بقیه بدون پروانه درحال برداشت منابع آب این استان هستند.

وی گفت:برداشت سالانه میانگین آب از آب‌های زیرزمینی در استان یک میلیارد متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در ۲ سال اخیر با حکم مراجع قضایی بسته شد.

وی کاهش میزان بهره‌برداری از آب زیرزمینی، افزایش توان تولید آب سطحی و بهره‌وری از منابع آب، حفظ کیفیت منابع و استفاده مضاعف از منابع و مجاری آبی، آموزش عمومی، گفتگو‌های اجتماعی و توسعه تشکل‌های مردمی را مهم‌ترین سیاست سازگاری با کم‌آبی در استان برشمرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از کاهش ۳ درصدی بارش، ۴۰ درصدی آبدهی چشمه‌ها، ۱۰ درصدی منابع آب، افزایش یک و نیم درجه‌ای دما، افت شدید آب زیرزمینی دردشت‌ها خبرداد و افزود: تغییرات آبدهی رودخانه‌ها از متوسط ۴ هزار ۵۳۰ میلیون مترمکعب بر اساس شاخص دراز مدت به متوسط ۳ هزار و ۹۹۲ میلیون مترمکعب در ۱۰ سال اخیر، کاهش ذخیره‌سازی آب در سد‌ها شده است

یخکشی افزود: به موازات تغییرات کمی، شاهد تغییر کیفیت آبخوان‌های دشت شده بطوری که شوری و نیترات آب روند افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برای بهره‌گیری از پساب‌های استان برای بخش کشاورزی و افزایش ظرفیت آب­بندان‌ها با انجام مرمت و بازسازی را از اولویت‌های سال زراعی آینده است و گفت: باید با مشارکت مردم بتوانیم ظرفیت ذخیره‌سازی و تأمین آب را ارتقا دهیم.

انتهای پیام /ر

هشدار به مالکان چاه‌های فاقد پروانه در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.