حال نگاه تمام سیستمهای نظارتی در پی کشف عوامل اصلی این موضوع تقویت شده و اظهار نظرهای متفاوتی مطرح میشود، افرادی که برای ادامه مسیر افشاگری این موضوع تلاش یا سنگ اندازی میکنند تا این تخلف فاحش را به سمت و سوی دلخواه خودشان هدایت کنند.
۶۴۸۱ خودرو لوکس گران قیمت خارجی به صورت کاملا غیرقانونی از مبادی رسمی کشور وارد میشود! وارداتی که طبق مصوبه ناقص هیئت وزیران (مبنی بر واردات از طریق شرکتها نه از طریق اشخاص) صورت گرفته است به طوری که صبح امروز محمد شریعتمداری وزیر صمت در برنامه تلویزیونی حالا خورشید نیز به این موضوع اعتراف کرد و این موضوع را جرقهای برای ایجاد رانت و انحصار واردات دانست.
با گذر از این موضوع به حضور امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامهای تلویزیونی میپردازیم، حضوری که از ابتدا رنگ و بوی گزارش دهی و اطلاع رسانی به مردم داشت، اما در انتهای به نحوی رنگ افشاگری به خود گرفت.
در این برنامه سوالی بر این مبنا مطرح شد که آقای وزیر اگر وزارت صمت واردکنندگان را شناسایی کرده است چرا اسامی آنها را اعلام نمیکند؟ همین موضوع باعث شد که شریعتمداری یکباره لیست متخلفان واردات غیر قانونی خود را در اختیار این برنامه و سایر رسانهها قرار دهد. خبری که در کوتاهترین زمان به اصلیترین موضوع تبدیل شد.
لیستی که دروازه امید را برای مردم در جهت شفاف سازی باز کرده بود کمی عجیب به نظر میرسد که وزیرش شفاف سازی ناقصی در خصوص اعلام اسامی متخلفان واردات غیر قانونی خودروی داشته باشد ،جای سوال است که چرا اسامی اعلام شده با تعداد اصل خودرهای غیر قانونی مطابقت ندارد؟
لیست اعلام شده توسط وزیر صمت در برنامه حالا خورشید شامل ۲۶۳۱ قلم خودروی وارداتی است این درحالیست که کل واردات ۶۴۸۱ قلم خودرو مطرح شده است.
حال این سوال مطرح میشود که این افشاگری ناقص بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ اگر وزارت خانه ادعا میکند که طبق ضرب الاجلی که رئیس جمهور اعلام کرده است در مبارزه با فساد به تحلیلهای جدی پرداخته است چرا تعداد لیست منتشر شده متخلفان ثبت سفارش غیرقانونی خودرو تقریبا یک سوم تعداد تخلف صورت گرفته است؟! آیا پشت پرده این لیست ناقص، درپوش گذاشتن بروی تخلف خود وزارت خانه است؟
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به انتشار لیست شرکتهای دخیل در پرونده ثبت سفارش و واردات غیر قانونی خودرو با استقبال از این اقدام خواستار برخورد شدید با شرکتهای متخلف شد.
وی اظهار کرد: ما از شفافسازی صورت گرفته در این زمینه حمایت میکنیم. این متخلفان چه عضو انجمن ما باشند چه نباشند هر فرد و شرکتی که تخلف کرده باید تاوان بدهد.همچنین به نظر میرسد نام برخی شرکتهای متخلف در این لیست وجود ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه باید با شرکتهای متخلف به سختی برخورد کنند تا برای همه درس عبرت شود، خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که چنین تخلفی حاصل تصمیم برخی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که یک شبه با بستن سایت ثبت سفارش، یک کسب و کار را تعطیل کردند.
دادفر ادامه داد: با بررسی اجمالی لیست منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میتوان گفت که حدود ۲۰ درصد شرکتهای دخیل در پرونده واردات غیرقانونی خودرو جزو نمایندگیهای رسمی و از اعضای این انجمن بوده و مابقی جزو واردکنندگان غیر رسمی هستند.
وی خاطرنشان کرد: ما پیش از این با اطلاعاتی که داشتیم از اعضای متخلف خود توضیحاتی در این رابطه خواستیم که آنها توضیحاتی دادند با این حال تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه دستگاه قضایی و مراجع قانونی هستند.
دادفر ادامه داد: با بررسی لیست منتشره به نظر میرسد که جای بعضی از شرکتها در این لیست خالی است ضمن آنکه اگر مرجع قضایی براساس این لیست میخواهد اقدام کند پس تکلیف شرکتهای متخلف احتمالی که اسمشان در این لیست نیامده، چیست!؟.
وی اظهار کرد: از ابتدای اسفند ۱۳۹۵ ثبت سفارش واردات خودرو برای شرکتهای غیر نمایندگی رسمی ممنوع شد. از ۲۴ تیر ۱۳۹۶ نیز ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو شامل شرکتهای نمایندگی رسمی نیز شد که در لیست منتشره اسامی این دو گروه شرکت متخلف قید شده است.
صبح امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت لیست شرکتهای دخیل در پرونده ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو را منتشر کرد. در این لیست نام چند شرکت رسمی واردکننده خودرو شامل پرشیا خودرو، آسان موتور و ایرتویا به چشم میخورد. باقی شرکتهای حاضر در این لیست نیز واردکنندگان غیر رسمی خودرو هستند.
انتهای پیام/
اینقدر حروف الفبا رو به عنوان متهم اعلام کردن
آخه این الفبای بیچاره چه گناهی کردن باید جای شما حرف بشنوند
سکه ک سه و نیم
اینم روش
اصلا به تعداد کاری ندارم
مهم کیفیت برخورد با مفسدین اقتصادی است مخصوصا دانه درشت ها