ایمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خرید تضمینی گندم از 5 میلیون و 700 هزارتن گذشت/ آرامش به بازار خرید تضمینی بازگشت

یک مقام مسئول گفت:براساس آخرین آمار بیش از 5 میلیون و 700 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده که تا کنون 53 تا 54 درصد مطالبات پرداخت شده است.

خرید تضمینی گندم از 5 میلیون و 700 هزارتن گذشت/ آرامش به بازار خرید تضمینی بازگشتعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ممنوعیت صادرات آرد و گندم خبر داد و گفت: اگرچه دولت مجوز واردات موقت گندم و صادرات آرد به کشورهای همسایه را داده بود، اما بسیاری از کارخانه‌های آرد سازی با سوء استفاده از این مجوز، بخشی از گندم تولیدی کشاورزان را خارج از چرخه دولتی خریداری کردند تا پس از تبدیل به آرد به کشورهای همسایه صادر کنند، به همین دلیل وزیر جهاد کشاورزی دستور دادند از صادرات آرد و گندم جلوگیری شود و به این ترتیب تا حدودی آرامش به بازار خریدتضمینی حاکم شد.

وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم افزود: براساس آخرین آمار بیش از 5 میلیون و 700 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده و تاکنون 53 تا 54 درصد مطالبات پرداخت شده است.

به گفته ایمانی، تمامی گندمکارانی که تا اوایل خرداد گندم خود را تحویل مراکز خرید و سیلوهای غله دادند، صددرصد مطالبات خود را دریافت کردند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره دلایل آشفتگی‌های اخیر در خرید تضمینی گندم، بیان کرد: نوسان نرخ ارز، تناقض گویی در نحوه پرداخت از سوی مسئولان، اعتصاب کامیون داران و کاهش ورود ذرت و کنجاله سویا به بنادر و تامین بخشی از دان واحدهای مرغداری از گندم تولید داخل موجب شد تا بخشی از گندم تولیدی کشاورزان از چرخه دولتی خارج شود.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 تا 14 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود میزان خرید تضمینی به 9 تا 10 میلیون تن برسد.

به گفته ایمانی، اگر میزان خرید تضمینی گندم به 9 تا 10 میلیون تن برسد نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: اگر دولت برای سال زراعی آینده تورم امسال را در نرخ خرید تضمینی محصول لحاظ نکند،کشت گندم به دلیل افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

ضرورت لحاظ تورم امسال در نرخ خرید تضمینی سال آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار