پسنده گفت: پروژه نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده، به زودی اجرایی می‌شود.

پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج‌های فرسوده/ نوسازی ٤١٢ شناور فرسودهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نوسازی شناورهای فرسوده، اظهار کرد: هدف اصلی پروژه نوسازی شناورهای فرسوده، ایمن کردن شناورها است. این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در آینده‌ای نه‌چندان دور از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت کنند.

وی تصریح کرد: سازمان‌های متعددی، چون سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد بار و مسافر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تامین اجتماعی و وزارت کار در اجرایی شدن طرح نوسازی شناورهای فرسوده دخیل هستند. سازمان های یاد شده تأثیر بسزایی در نوسازی ناوگان مسافری دریایی و باری دارند.


شناورهای بالای ۴۰ سال؛ اولویت پروژه جایگزینی

پسنده اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ لنج تجاری در بنادر ایران وجود دارد که باید در ردیف نوسازی قرار گیرند. بر این اساس شناورهای بالای ۴۰ سال که تعداد آنها به ۴۱۲ فروند می‌رسد، اولویت پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.


پیشنهاد دو مدل مالی به مالکان لنج های فرسوده

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از آنجا که شناور فرسوده از رده‌خارج ، همچنان دارای ارزش افزوده است و خدماتی را به مالک خود ارائه می‌دهد، یک روش در طرح نوسازی لنج‌های فرسوده این است که تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را به‌عنوان آورده اضافه کند.

وی اضافه کرد: مالک لنج می‌تواند در ازای دریافت تسهیلات بلاعوض صرفا شناور خود را اسقاط کند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد.

پسنده ادامه داد: سعی سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که حدود ۱۰ برابر آورده مالکان، به آنها وام با حداقل بهره بدهد.

وی با بیان این‌که جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای بزرگ و ایمن در اولویت است، متذکر شد: برای آنکه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنج های فرسوده می توانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام کنند. به طور مثال اگر ۵ مالک شناور با یکدیگر متحد شوند، تسهیلات آنها ٥ برابر می‌شود و متعاقبا هزینه کافی برای خرید شناور تامین خواهد شد.

وی گفت: کسانیکه نخواهند از وام بلاعوض استفاده کنند، روش مالی دیگری برای آنها تعریف شده است. وام با شرایط بهتر، یعنی مبلغ بیشتر و سود کمتر به مالکی داده خواهد شد که درخواست تسهیلات بلاعوض را نداشته باشد. این وام از وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.


تغییر ماهیت کارگاه‌های لنج‌سازی

پسنده ادامه داد: همه این شناورها در داخل کشور ساخته می‌شوند. کارخانه‌های سازنده باید ظرفیت تولید ۸۰۰ شناور جدید را داشته باشند. علاوه بر این کارگاه‌های لنج‌سازی نیاز به تغییر ماهیت دارند تا به کارگاه‌های سازنده شناورهای جدید تبدیل شوند. این ۸۰۰ شناور جدید می‌تواند اشتغال و گردش مالی قابل‌توجهی را در صنایع کشتی‌سازی ایجاد کند. صنایع دریایی وصندوق توسعه ملی حامی کشتی‌سازی در این بخش خواهند بود.

وی بیان کرد: مالک شناور در این که تسهیلات خود را صرف ساخت چه نوع شناوری کند، اختیار تام دارد.

پسنده با اشاره به اسقاط لنج‌های فرسوده و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن، گفت: اخیرا یک شرکت دانش‌بنیان امکاناتی را فراهم کرده است که می‌تواند بدنه فایبرگلاس لنج‌ها را بازیافت کند.

وی درباره بازسازی شناورهای صیادی اضافه کرد: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است. شناورهای این سازمان شرایط ایمن و مطلوبی ندارند و البته سازمان شیلات در تلاش است تا این شرایط را بهبود ببخشد. شناورهای صیادی در چارچوب طرح جایگزینی شناورهای فرسوده نیستند و فقط شناورهای تجاری مشمول این طرح می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار