معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان توصیه هایی را برای استفاده بهینه از آب برای مزارع کشاورزی ارائه کرد.

کیانی معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛  گفت: عمده تلفات آب در داخل مزرعه صورت می‌گیرد که این مهم با اصلاح روش‌های موجود آبیاری و برنامه ریزی کوتاه مدت و تعیین ابعاد مناسب مزرعه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: تعیین ابعاد مناسب مزرعه به طول و جنس خاک مزرعه بستگی دارد مثلا اگر ۱۰۰ متر مربع در نظر بگیریم و خاک شنی و طول مزرعه ۴۰۰ متر باشد آبی که در مزرعه رها می‌شود به انتها نمی‌رسد.

کیانی گفت: بنابراین باید زمین قطعه بندی (کرت بندی) و به جنس خاک توجه و آب ورود به مزرعه افزایش داده شود تا زودتر به انتها برسد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌ها تنظیم آب ورودی به مزرعه است و داشتن شیب منظم و راه حل کوتاه مدت برای اصلاح این روش مناسب است.

کیانی گفت: از دیگر روش‌ها روش دراز مدت با تغییر سیستم‌های موجود به سیستم تحت فشار یعنی روش‌های نوین آبیاری (قطره‌ای و بارانی) است که در این روش دیگر به روش‌های سنتی نیازی نیست.

وی گفت: با این وجود، آب اگر ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد خود به خود سعی می‌شود تا بیهوده هدر نرود در ایران هر یک متر مربع آب ۴۵۰ تومان است، اما در کشور‌هایی مانند آمریکا ۲۳ هزار تومان، کانادا ۸۲ هزار تومان و امارات ۹۲ هزار تومان است.

انتهای پیام/م

 

استفاده بهینه از آب در مزارع کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.