گرمای بیش از ۵۰ درجه در شهر‌های آبادان و خرمشهر نتوانسته است فعالیت و تلاش مردم این دو شهرستان را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، فصل تابستان در شهرهای آبادان و خرمشهر در اوج خود بسر می‌رسد و شراره‌های انوار سوزان آفتاب بشدت مردم را می آزارد ، به گونه‌ای که استانداری خوزستان ادارات را در برخی از روزها به دلیل گرمای بسیار شدید تعطیل اعلام کرد.

اما این گرمای طاقت فرسا و این آفتاب سوزان ، آنها را از فعالیت و تلاش باز نداشته  و آنان پرشور تر از همیشه به کارهای روزمره خود ادامه میدهند.

در کنار مشکلات گرمای جنوب در آبادان و خرمشهر ، معضلات آب را هم باید اضافه کرد که طی چندین ماه گذشته بشدت کام شهروندان این دو را شور کرده بود.

اما بازهم گرما و آب شور با هجمه های بی امان خود به مردم این دو شهر حریف طاقت و مقاومت مردم این دیار سخت کوش نشدند.

مردم و گرما

برخی از شهروندان گرمای هوا را نه تنها مانعی برای فعالیت خود ندانستند بلکه اعلام کردند که کار و تلاش برای آنان در این گرما تبدیل به عادت شده و حتی آنان را در کار مقاوم‌تر میکند.

یک جوشکار آبادانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت : معمولا ورزشکاران برای شروع ورزش ، خودشان را گرم می‌کنند تا بدنشان آماده ورزش شود و ما جوشکارها که باید کارهای سنگینی انجام دهیم، در این گرما خیلی زود آماده انجام کارهای سخت می‌شویم زیرا گرمای هوا بدن را آماده انجام کارهای سخت می‌کند، در واقع کار در این گرما آدم را مقاومتر میکند.

یک خانم شهروند هم در این زمینه گفت: ما اهل جنوب هستیم و به این گرما عادت کردیم .البته کمی برایمان سخت است اما تحمل می‌کنیم.

کم کردن حس گرما

البته برای کم کردن گرمای شدید هم هر کسی به شیوه ای متوسل می‌شود تا در حین کار و فعالیت کمتر اذیت شود.

برخی به لباسهای پارچه ای و خنک روی می آروند و برخی متوسل به کلاه و عینک آفتابی می‌شوند.

یک پارچه فروش خرمشهری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت: معمولا در این فصل مردم پارچه‌های نخی و کودری خرید می‌کنند چون خنک تر هستند .

البته بازار نوشیدنیهای خنک هم در این دو شهرستان بسیار گرم است،اما برخی برای تحمل بهتر گرما شیوه های سنتی را برمی گزینند .

یک عطار آبادانی گفت : بهتر است که شهروندان در این ایام گرم از خاک شیر، تخم شربتی ، و عرقیجات با طبع خنک مانند عرق شاتره و عرق کاسنی استفاده کنند .

توصیه های کارشناسان

دکتر هژبر افکن در این زمینه گفت : شهروندان باید در فصل گرما از فعالیت بسیار زیاد ، انجام کارهای سنگین و نیز ورزش کردن به مدت طولانی در هوای گرم خودداری کنند، زیرا این امر میتواند موجب گرما زدگی شود .

وی افزود شهروندان در صورت بروز با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند باید بلافاصله دست و صورت و حتی پاهای بیمار را با آب خنک شستشو دهند و به وی مایعات خنک بنوشانند .

ربیهاوی کارشناس شبکه بهداشت نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت : شهروندان در مناطق گرمسیری در فصل گرما باید بسیار مواظب بیماری های خطرناک همچون تب کریمه کنگو باشند و گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز مجاز خریداری کنند .

وی افزود : گوشت تازه خریداری شده باید به مدت 24 ساعت در یخچال فریز شود تا میکرب‌های احتمالی آن از بین برود .

به هر حال مردم این دو شهرستان در حال دست و پنجه نرم کردن با گرمای بیش از 50 درجه هستند اما اینان عزم اراده خود را در تلاش برای موفقیت از دست نداده اند .

هم اکنون آبادان با پالایشگاه سرافراز و پر جنب و جوش خود و خرمشهر با بندر عظیم و پر تلاطم خود ، با تلاش و فعالیت این شهروندان سخت‌کوش ، همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارند و امید روزهایی شکوفاتر را در این دو شهرستان نوید می‌دهند.

انتهای پیام/  ز

برچسب ها: هواشناسی ، رطوبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.