معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۲ راس آهو کمیاب در روز‌های اخیر بر اثر سقوط در کانال آب در این منطقه تلف شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید عادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان به آغاز مرگ و میر آهوهای کمیاب این منطقه در اثر سقوط در کانال آب سازمان آب و برق استان از 4 سال پیش آغاز شده اظهار داشت: روز جمعه نیز یک راس آهو ماده و چند روز پیش نیز یک راس آهو نر بر اثر سقوط در کانال آب تلف شدند.

وی با بیان اینکه احتمال مرگ و میر آهوها در فصل تابستان افزایش می یابد، تصریح کرد: محیط بان های شهرستان دشت آزادگان در روزهای گذشته برای گشت زنی در اطراف این کانال و پیشگیری از سقوط این آهوها در کانال روباز بسیج شده اند، اما نتوانستند از سقوط این 2 راس آهو جلوگیری نمایند و با وجود درخواست مکرر اما اقدامی برای ایمن سازی این کانال هنوز انجام نشده است.

مولا به خشک شدن چشمه های طبیعی منطقه در اثر خشکسالی طی سال های گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: با وجود ساختن چند آبشخور در منطقه، آهوها برای نوشیدن آب تازه به سمت کانال پای پل کرخه می روند، اما به دلیل روباز و ناایمن بودن و همچنین داشتن شیب تند در آن سقوط کرده و تلف می شوند.

مهرشاد احمدوندی، رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان در این خصوص بیان کرد: محیط بان های این شهرستان جمعه شب گذشته موفق شدند 4 آهو که در کانال این منطقه سقوط کرده بودند را زنده و سالم نجات دهند.

وی با اشاره به اینکه کانال آب در محدوده شهرستان های شوش و دشت آزادگان قرار دارد، افزود: مقرر شده امروز نشستی با روسای اداره محیط زیست شوش و پارک ملی کرخه برگزار شود تا از ظرفیت آن ها برای نگهبانی از جان آهوها استفاده شود.

احمدوندی تنها راه نجات آهوان را ایمن سازی کانال آبرسانی عنوان کرد و اظهار کرد: تاکنون بیش از 20 مورد مکاتبه با سازمان آب و برق خوزستان انجام شده، اما نتیجه ای نداشته است.

این مقام مسئول گفت: بیش ترین تلفات آهوها در سال های 93 و 94 و پیش از ساخت آبشخور در منطقه بوده است، اما سال گذشته نیز 2 راس آهو تلف شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان بیان داشت: براساس آخرین سرشماری در 40 درصد منطقه حفاظت شده میشداغ، 43 راس آهو از این گونه شمارش شده است.

انتهای پیام/گ

مرگ و میر آهوها بر اثر خشکسالی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.