خط آهن افغانستان - تاجیکستان احداث می شود

مسئولان اداره خط آهن افغانستان اعلام کردند که کار ساخت خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان در سال جاری آغاز خواهد شد.

خط آهن افغانستان - تاجیکستان احداث می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان اداره خط آهن افغانستان اعلام کردند که کار ساخت خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان در سال جاری آغاز خواهد شد.

«محمدیما شمس»، رئیس اداره راه‌آهن افغانستان امروز (شنبه ۳۰ سرطان) اعلام کرد که کار طراحی خط آهن افغانستان و تاجیکستان تکمیل شده است.

وی ابراز امیدواری کرده که کار ساخت این خط آهن در اواخر سال جاری میلادی آغاز شود.

گفته می‌شود که تیم‌های فنی دو کشور در این مورد به توافق رسیده‌اند. قرار است که این خط منطقه کول خوز آباد تاجیکستان را به بندر شیرخان افغانستان وصل کند.

این در حالی است که افغانستان کمترین خط آهن را در سطح جهان دارد، اما مقامات حکومتی تاکید دارند، شبکه خط آهن افغانستان تا سال ۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد.

شبکه خط آهن افغانستان، حدود ۵۵۵۵ کیلومتر گزارش شده است که افزون بر وصل کردن ولایات، افغانستان را به خطوط آهن همسایه‌ها و بعدا به کشورهای منطقه و اروپا وصل می‌کند.

اداره خط آهن افغانستان قبلا ابراز امیدواری کرده بود، با وجود ناامنی و نبود سرمایه‌گذاری کافی و مشکلات فنی، بتواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه خط آهن افغانستان را تکمیل کند.

در مسیر عادی بودجه ساخت یک کیلومتر خط آهن، بین ۱.۵ میلیون تا ۱.۷ میلیون دالر خواهد بود. بانک توسعه آسیایی بخش عمده این پروژه‌ها را تامین مالی می‌کند.

به نوشته فارس، همچنین قبلا سران کشورهای ایران، چین، ترکمنستان، ایتالیا و تاجیکستان نیز برای سرمایه‌گذاری در این بخش ابراز علاقمندی کرده بودند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار