مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اصفهان از نظر طبیعت‌گردی رتبه نخست گردشگری را دارد به طوری که شمار اقامتگاه‌های بوم‌گردی در 24 شهرستان این استان از مرز 300 واحدفراتر رفته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری امروز در همایش «نقش مهمان‌پذیری و هتل‌داری در صنعت گردشگری اصفهان» اظهار کرد: در کنار بُعد اقتصادی، بُعد اجتماعی و دیپلماسی عمومی در گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که دیپلماسی عمومی در گردشگری نشان‌دهنده دوستی، نزدیکی ملت‌ها و ارسال پیام صلح است، افزود: دیپلماسی عمومی برای کشور ایران مهم است چراکه چندین دهه دشمنان درصدد نشان دادن چهره بدی از ایران بوده و به ایران‌هراسی پرداخته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: افرادی که به ایران سفر کرده‌اند بعد از سفر اذعان دارند که به قضاوت‌های واهی در خصوص ایران پی می‌برند؛ تغییر تصویر و ذهنیت ساخته شده به وسیله صنعت گردشگری با ابزارهایی مانند رسانه قابل تحقق است.

وی با بیان این که این‌طور نیست که اگر 100 هتل 5 ستاره ساختیم همه گردشگران به ایران و اصفهان سفر کنند، خاطرنشان کرد: ساخت هتل یک بُعد قضیه است، بُعد دیگر این است که سیمایی متفاوت از خود به دنیا عرضه کنیم و ظرفیت‌هایمان را نشان دهیم، به همین دلیل بازاریابی از مسائل اساسی و مهم امروز گردشگری است.

به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ، در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری به لحاظ آماری تغییراتی ایجاد شده و شاهد رونق گردشگری در سطوحی بودیم؛ این آمار در 4 سال گذشته حدود 5 برابر شده و نکته این است که بازاریابی در حوزه گردشگری بخشی تابع دیپلماسی است و گردشگری نیز در دیپلماسی تأثیرات ویژه‌ای دارد که نباید آن را تهدید دانست.

اللهیاری ادامه داد: از آنجایی که گردشگری در عرصه‌های سیاسی فرهنگی اجتماعی و به ویژه اقتصادی تأثیر دارد، به همین لحاظ در نظام جمهوری اسلامی در سطوح مختلف به گردشگری توجه ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: مدیریت بهتری در حوزه گردشگری در سطح استان و در سطح ملی نیاز است تا بالاخره حدود و وظایفی همه آن‌هایی که در گردشگری می‌توانند سهمی داشته باشند و این که تحت چه سیاستی باید این ساماندهی رخ بدهد، مشخص شود و وقتی همه فقط در مورد گردشگری حرف بزنیم، فکر می‌کنیم کاری هم انجام نشده، در حالی که هر سازمانی در حوزه مسؤولیت‌های خود باید به ایفای نقش بپردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد:  اگر وظیفه هرکس را در چهارچوب سیاست‌گذاری‌های دقیق با برنامه جامع و نقشه راه مشخص کنیم و در بازه زمانی معینی بررسی شود هر دستگاه در جهت کار خود چه اقداماتی انجام داده، بعد از این عملکرد هماهنگی بستر برای ورود بخش خصوصی هم ایجاد می‌شود.

به گفته اللهیاری ، بخش خصوصی باید توانمند شود و قسمتی از آن برمی‌گردد به اصلاح قوانین و مقررات در بوروکراسی اداری و پشتیبانی از بخش خصوصی، تا توانمندسازی حرفه‌ای و تخصصی سازی بخش خصوصی انجام شود و مهارت لازم برای ورود به حوزه گردشگری را داشته باشند، وقتی کسی بدون این معیارها وارد صنعت گردشگری شود به تجربه ناموفق تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون توانمندسازی کار بخش خصوصی پیش نمی‌رود و باعث می‌شود همه متهم بشوند و چالش و مانع برای ورود دیگران هم ایجاد شود، گاهی آسیب جدی این است که مسائل را تکرار می‌کنیم و گاهی صورت جلسه سال 47 با 97 مشابه است و این نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد و باید به قسمت‌های مختلف پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان عنوان داشت: برخی شهرستان‌های اصفهان جاذبه‌های گردشگری بوم‌گردی داشتند که نه در حوزه دولتی و خصوصی در آن ورود نداشت؛ اصفهان از نظر طبیعت‌گردی رتبه نخست گردشگری را دارد، در برخی شهرستان‌ها مثل خور و بیابانک امروز گردشگری در حوزه‌های مختلف را ارزش داده و امروز در 24 شهرستان اصفهان تعداد اقامت‌های بوم‌گردی از مرز 300  واحد گذشته است.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که صنعت گردشگری تازه شروع به کار کرده، بعضی افراد به کشورهای خارجی سفر می‌کنند و تمام آمال و آرزوهای خود را به داخل می‌آورد و با توجه به انتظاری که از مسؤولان دارد تمام خدمات و صنعت گردشگری را زیر سؤال می‌برد و به پیشینه آن کشور در این حوزه و نوپا بودن ایران توجه نمی‌کند.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش «نقش مهمان‌پذیری و هتل‌داری در صنعت گردشگری اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.