مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: تاکنون ۶۰۰ سازه غیرمجاز دریایی در استان‌ های شمالی کشور شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حمید خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حاشیه نشست کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل شمالی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر گفت: تاکنون هزار و ۱۰۰ مورد سازه غیرمجاز دریایی در کشور شناسایی شد که از این تعداد حدود ۶۰۰ مورد آن مربوط به استان‌های شمالی است.

وی بیشترین ساخت و ساز‌های غیرمجاز ساحلی را با ۳۳۰ مورد مربوط به مازندران دانست و افزود: این استان بیشترین ساحل دریای خزر را در اختیار دارد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای پیشگیری از تخلفات و حفظ حریم ساحلی اقدامات خوبی انجام گرفت که از جمله تصوب کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل درسال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی است.

خلیلی افزود: همچنین در سال‌های اخیر مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) با موضوع کمیته ساماندهی و مدیریت در هشت استان ساحلی کشور به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل بنادر و دریانوردی استان‌ های ساحلی ابلاغ شده است.

همچنین محمدرضا الله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: پروژه‌ها و مونیتورینگ در سواحل دریا  انجام شد و مدیریت یکپارچه سواحل کشور بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله سوم و چهارم به‌صورت خاص در ماده ۱۶ آئین‌نامه اجرا شد، افزود: طرح جامع سواحل مصوب و اوایل دهه ۸۰ شروع شد با همکاری ارگان‌ های مرتبط در سه مرحله کار مطالعاتی آن انجام شد و هشت سال طول کشید.

الله یار گفت: این طرح از جنبه‌های مختلف دریایی مانند محیط زیست، سیاسی امنیتی و ظرفیت‌های آن مهم است و طرحی براساس اولویت کاربری‌ها انجام شد و محدوده ساحلی به عمق ۶ تا ۱۰ کیلومتر را نیز شامل می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کمیته‌ های ساماندهی سواحل شکل گیرد، افزود: کار فرهنگ‌ سازی و آموزشی در سطح استان‌ها ارائه شود؛ برای اینکه در سطح کارشناسی و مدیریت استان و مردم از جوانب طرح مدیریت یکپارچه مطلع شوند.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: امیدواریم از برکت این ایام کار جهادی، انقلابی که زیبنده انقلاب اسلامی بوده و خواست مردم استان‌های ساحلی را بتوانیم به شایستگی انجام دهیم.

وی افزود: همه باید با هرگونه فعالیت غیرمجاز به هنگام برخورد کند و احدی حق ندارد غیرمجاز این اقدام را صورت دهد.

اسلامی با بیان اینکه توسعه استان‌ های شمالی یک اصلی بوده که به آن معتقد هستیم و باید بر اساس ضوابط آمایش به سمت توسعه پایدار و متوازن سوق یابیم، گفت: از استعداد آمایش سرزمین برای توسعه طبیعی استان‌ های شمالی باید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ادارات دولتی باید نسبت به آزادسازی سواحل اقدام کنند، گفت: پایش مستمر را فرمانداران، دریابانان، یگان حفاظت منابع طبیعی، شیلات باید مراقبت کامل از ساحل امری ضروری است.

استاندار مازندران با اشاره به انجام دیرهنگام طرح کاداستر در استان، افزود: این طرح باید بیست سال پیش انجام می‌شد تا بتوانیم در حوزه شناسایی املاک دولتی گام‌هایی برداریم.

اسلامی گفت: افرادی که بخواهند فعالیت‌ های تفریحی دریایی صورت دهند باید به صورت پیش دستانه کمیته‌ای تشکیل دهیم و تقاضا‌های متعدد را بررسی و کمیته ویژه‌ای در این راستا به ریاست معاون عمرانی استاندار از رامسر تا گلوگاه تشکیل شود.

بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان مازندران با عنوان شورای حفظ حقوق بیت المال استان‌ های شمالی از روز گذشته در اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر آغاز شد و امروز به پایان می رسد.

انتهای پیام/ م

سازه‌ های غیرمجاز دریایی زیر ذره بین سازمان بنادر و دریانوردی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.