متخصص تغذیه عوارض استفاده از آبمیوه‌های غیر بهداشتی که در گوشه و کنار خیابان‌ها به فروش می‌رسد؛ تشریح کرد.

مجید حاجی فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آبمیوه فروشی‌های خیابانی و غیر بهداشتی  اظهار کرد: توزیع مواد خامی که در تولید آنها دست دخالت دارد، باید دارای پروانه بهداشتی وتحت نظارت‌های سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت باشند و مکان‌های فاقد مجوز، اجازه توزیع آبمیوه‌های دستی را ندارند.

آبمیوه‌هایی که بیماری به خورد مشتری می‌دهند

این متخصص تغذیه  افزود: توصیه اکید می‌شود از مراکزی که اخیرا به ویژه در میوه فروشی‌ها به جهت کسب درآمد اقدام به تهیه و فروش آبمیوه‌های دستی کرده‌اند، آبمیوه تهیه نکنند.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اینکه این گروه از افراد  در شغلشان مستقیم با میوه‌های شسته نشده و فضای آلوده در ارتباط است، استانداردهای بهداشتی آبمیوه های مجاز را ندارند .

حاجی فرجی با اشاره به بیماری‌هایی که ممکن است از طریق مصرف آبمیوه‌های طبیعی غیر بهداشتی ایجاد شود گفت: شایع ترین بیماری که در مصرف کنندگان این آبمیوه‌ها مشاهده می‌شود، اسهال است.

وی گفت: در برخی آبمیوه فروشی‌ها، رنگ خوراکی و طعم دهنده به آبمیوه اضافه می‌کنند که در صورت مشاهده اداره بهداشت، این مراکز  پلمپ می‌شوند و خود مردم باید خودمراقبتی داشته باشند و از مصرف آبمیوه های غیر بهداشتی خودداری کنند.

آبمیوه‌هایی که بیماری به خورد مشتری می‌دهند

غیربهداشتی بودن ظروف آبمیوه گیری ها میزان ابتلا به بیماری را افزایش می دهد

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: ظروفی که برای شست و شو ،تهیه و مصرف این آبمیوه‌ها استفاده می‌شود در بسیاری از مواقع شرایط  استریلی نداردو می‌تواند احتمال انتقال آلودگی را به انسان چند برابر کند.

آبمیوه‌هایی که بیماری به خورد مشتری می‌دهند

این متخصص تغذیه در پایان اظهار کرد : افراد اگر در شرایطی مجبور به مصرف آبمیوه‌های طبیعی بیرون از منزل شدند  در این مواقع حتما از رعایت موارد بهداشتی مطمئن شوند و بهتر است خودشان در منزل اقدام به تهیه آبمیوه‌های طبیعی و بهداشتی کنند تا مبتلا به بیماری نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار