دبیر علمی اولین همایش سراسری سلامت دهان مطرح کرد؛

رتبه ایران در حوزه گردشگری سلامت/ دندان‌پزشکی در نظام سلامت کشور متولی ندارد

ظفرمند با اشاره به رتبه ۴۱ ایران در گردشگری سلامت از نبود متولی حوزه دندانپزشکی در نظام سلامت انتقاد کرد.

رتبه ۴۱ ایران در حوزه گردشگری سلامت/ دندان‌پزشکی در نظام سلامت کشور متولی نداردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عبد‌الحمید ظفرمند‌ دبیر علمی اولین همایش سراسری سلامت دهان انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران صبح امروز در مراسم اولین همایش سراسری سلامت دهان انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران که در هتل المپیک برگزار شد اظهار کرد: در ساختار اجرایی وزارت بهداشت و اداره سلامت کشور موضوع آموزش باید در رتبه اول قرار بگیرد و دبیرخانه باید هر چند وقت یک بازنگری جدی در آیین نامه‌ها انجام دهد.

وی  ادامه داد: با توجه به بازنگری در رشته ها  از سال 1354 دوره آموزش دندان‌پزشکی به 5 سال کاهش پیدا کرد اما در سال‌های بعد مجدداً طول این دوره 6 ساله شد،

ظفرمند‌ بیان کرد: امروزه  چهار میلیون و 600 هزار دانشجوی خارجی در کشورهای مختلف دنیا در حال تحصیل هستند و سهم آمریکا از این تعداد در حدود 25 درصد است، افزود: درآمد ارزی‌ آمریکا از دانشجویان خارجی در حدود 55 تا 60 درصد درآمد ارزی فروش نفت کشورمان است به طوری که درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در سال 2012 در ایران در حدود 44.6 میلیارد دلار بوده است.

وی اضافه کرد: در سال 2017 درآمد ارزی کشورمان 4 و نیم برابر شده است اما مقوله آموزش یک و نیم برابر افزایش داشته است.

دبیر علمی اولین همایش سلامت دهان بیان کرد: در برنامه 5 ساله سوم ایران در قسمت علم و فناوری تأکید زیادی بر استفاده از همه ظرفیت دانشگاه‌ها و تربیت نیروهای حد واسط‌ شد اما متأسفانه این امر تا به امروز به درستی در ایران به مرحله اجرا نرسیده است.

سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی محقق نشده است

وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه سهم پژوهش باید 3 درصد از درآمد ناخالص ملی باشد ولی متأسفانه تا به امروز این امر محقق نشده است.

ظفرمند اضافه کرد: سطح کیفی آموزش در ایران به مراتب بالاتر از کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای اروپایی است که باید از این فرصت استفاده کافی را ببریم.

وی ادامه داد: به تازگی ایران جزء 41 کشور فعال در حوزه گردشگری سلامت در دنیا در آمده است که با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق می‌تواند درآمدهای ارزی خوبی را به دست آورد.

دبیر علمی اولین همایش سلامت دهان اظهار کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی 362 قلم درخت کالایی وجود دارد که باید از آن استفاده بهینه‌ را ببریم اما متأسفانه ساختار اجرایی اداره تجهیزات پزشکی دچار یکسری‌ مشکلات و مسائل است.

ظفرمند ادامه داد: در حوزه درمان و روش‌های درمانی آموزش، پیشگیری، پژوهش و تجهیزات کارهای خوبی انجام شده که بدون محوریت‌ نیروهای متعهد و دلسوز نظام سلامت هیچ وقت انجام نمی‌شد..

وی اضافه کرد: در حوزه تجهیزات دندان‌پزشکی با وجود محدودیت‌های خارجی و داخلی در حال حاضر این محصولات را به کشورهای دنیا صادر می‌کنیم اما متأسفانه هنوز از ارتقای سلامت دهان غافل مانده‌ایم.

دبیر علمی اولین همایش سلامت دهان ادامه داد: سازمان غذا و دارو برای سلامتی مردم برنامه‌های خوبی را اجرایی کرده است که در این میان سازمان‌های مردم نهاد که از پتانسیل بالایی به پشتوانه فرهنگ و اعتقاد مردم می‌توانند کمک‌های بسیاری نظام سلامت را داشته باشند.

وی گفت: متأسفانه دندان‌پزشکی در حوزه سلامت دهان متولی ندارد و ما باید یک طرح کلان کشوری و راهبردی را اجرا کنیم.

ظفرمند‌ یادآور شد: حوزه دندان‌پزشکی جایگاهی در مدیریت کلان نظام سلامت کشور باید داشته باشد تا بتواند اقدامات مفیدتری‌ در جهت ارتقای سلامت دندان و دهان مردم کشور انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار