معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر گفت: ۹۳ درصد پرونده‌های قضایی که به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع داده شده به مصالحه و سازش ختم شده است.

۹۳ درصد پرونده‌های قضایی با مصالحه ختم شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،   سرهنگ سید احمد موسوی ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای جلوگیری و رفع مشکلات، سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیت‌های گوناگون و تامین بهداشت و سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه، متخصصان مشاوره و مددکاری اجتماعی می‌توانند کمک شایان توجهی ارائه کنند.

وی گفت: اگر چه ممکن است مفهوم زندگی برای هر فردی متفاوت از دیگری باشد، اما شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت، موفقیت، رشد و کمال برخوداری از سلامت، بهداشت و امنیت جسمانی، روانی و اجتماعی است.

موسوی گفت: از طرفی تغییر و تحولات سریع علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که گاه سرعت آن‌ها به مراتب از سرعت کسب مهارت‌های مقابله‌ای با شرایط به وجود آمده بیشتر است و به علاوه پیشامد‌های غیرمنتظره از قبیل: جنگ، زلزله، بیماری و تصادف، پیچیدگی ارتباطات اجتماعی و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی، مشکلات گوناگونی در زمینه معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیم گیری، ارتباطی، عاطفی، روانی، رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد به وجود آورده و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد را دچار آسیب کرده است.

معاون اجتماعی پلیس بوشهر تصریح کرد: ارتقای بهداشت روانی جامعه و آموزش مهارت‌های زندگی به افراد می‌تواند به کاهش آسیب‌های روانی- اجتماعی و در نهایت کاهش جرایم منجر شود.

توسعه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارتقای بهداشت روانی جامعه، توسعه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی در جامعه است و با توجه به اصل «تقدم پیشگیری بر درمان» یکی از اهداف ایجاد مراکز مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی است که حاصل آن ایجاد مصالحه و سازش و در نتیجه کاهش آسیب‌های روانی، اجتماعی و کاهش بار قضایی پرونده‌ها بوده که با صرف کمترین هزینه، بیشترین سودآوری اجتماعی را داشته است.

سرهنگ موسوی تاکید کرد: این رویکرد، نیروی انتظامی را به سمت پیشگیری اجتماعی هدایت کرده و مشاوره و مددکاری اجتماعی ابزار بسیار مناسبی در راستای این هدف ارزنده است.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری هزار و ۶۷۳ نفر به مرکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها مراجعه کرده‌اند که ۹۳ درصد پرونده‌های قضایی که به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع داده شده به مصالحه و سازش ختم شده است.

توسعه برنامه‌های آموزشی

معاون اجتماعی پلیس بوشهر اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات مرکز مشاوره در سطح استان برگزاری جلسات آموزشی بهداشت روان کارکنان و خانواده‌های آن و همچنین در کلانتری و پاسگاه‌ها است.

موسوی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مرکز مشاوره برگزاری جلسات مشاوره فعال در مدارس، کانون‌ها، مساجد و مراکز بهداشت در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی، ارتباطی و آموزش پیش از ازدواج به زوجین است.

وی گفت: برگزاری مشاوره گروهی و برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم با محوریت آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی، برگزاری کارگاه آموزشی با هدف ارتقا دانش و تخصص مشاوران و مددکاران و آشنایی با رویکرد‌های نوین درمانی، مصاحبه با مجرمین خاص، چاپ و توزیع فصلنامه پیام مشاور نیز از دیگر اقدامات مرکز مشاوره است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.