کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: اسرائیل رویای محاصره ایران را در سر داشت اما امروز خود در مرزهای جولان و قنیطره محاصره شده است.

بالون های آتش زا، کابوس صهیونیست ها

سلمان رضوی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با اقدام اسرائیل مبنی بر تقویت سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین در تل آویو طی چند رو گذشته، اظهار کرد: اسرائیل دارای سه نوع سیستم دفاع موشکی برد کوتاه، متوسط و برد بلند بوده و سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین برای موشک‌های برد متوسط 30 تا 40 کیلومتر طراحی شده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی حدود 10 سیستم گنبد آهنین را در نوار غزه، در مقابله با موشک‌های فلسطینی و شمال سرزمین های اشغالی، در مقابله با موشک‌های حزب‌الله مستقر کرده است.

رضوی گفت: صهیونیست‌ها پس از عدم موفقیت در کنترل راهپیمایی بازگشت فلسطینیان، حملات خود را به مقرهای حماس افزایش دادند و در مقابل نیروهای مقاومت نیز اقدام به تشدید حملات موشکی به سرزمین‌های اشغالی کردند.

وی افزود: موشک‌های نیروهای مقاومت دقت لازم برای اصابت به اهداف مورد نظر را نداشته و بیشتر آنها به اراضی خالی از سکونت و بیابان‌ها برخورد و باقی آنها را نیز اسرائیل با سیستم دفاع ضد موشکی هدف قرار می‌دهد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در عین حال تأکید کرد: توانایی و ظرفیت سیستم دفاع ضد موشکی اسرائیل محدود بوده و در یک زمان فقط می‌تواند تا 5 موشک را هدف قرار دهد و نیروهای مقاومت هم با آگاهی از این ضعف گنبد آهنین به طور همزمان اراضی اشغالی را موشک‌باران می‌کنند که مطمئنا تعداد زیادی از موشک‌ها و راکت‌ها از این سد آهنین عبور خواهد کرد.

رضوی ادامه داد: سیستم دفاع ضد موشکی در مثلث جمعیتی-صنعتی اسرائیل یعنی تل آویو، قدس و حیفا مستقر است و علاوه بر آن در سدیروت، اشکلون و برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیز فعال است.

وی افزود: برد موشک‌های نیروهای مقاومت از سمت نوار غزه گاهی به 100 کیلومتر هم می‌رسد که این موضوع در حمله موشکی به شهر نتانیا که در فاصله دورتری از تل آویو قرار دارد، اثبات شد.

رضوی گفت: گروه‌های مقاومت فلسطینی انواع مختلفی از موشک را در اختیار دارند که موشک‌های نوع قسام در اختیار حماس و گراد در اختیار نیروهای جهاد اسلامی فلسطین است.

وی ضمن اشاره به استفاده جوانان فلسطینی از بالون‌های آتش‌زا و عصبانیت مقامات اسرائیل از این اقدام، تصریح کرد: جوانان فلسطینی در واقع استفاده از این بالون‌ها را از خودِ اسرائیلی ها آموختند، همانطور که صهیونیست‌ها در 70 سال قبل و همزمان با آغاز اشغال سرزمین قدس از این بالون‌ها برای آتش‌زدن مزارع و خانه‌های فلسطینیان استفاده می‌کردند تا آن ها مجبور به ترک مزارع و خانه‌هایشان شوند و امروز می‌بینیم فلسطینیان از همین شیوه بر ضد صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند.

رضوی با اشاره به انتقال سفارت آمریکا و نیکاراگوئه به قدس اشغالی و عدم استقبال و همراهی سایر کشورها در این اقدام، تأکید کرد: انتقال نمایشی سفارت این دو کشور به بیت‌المقدس در واقع مقدمه‌ ای برای پیاده سازی طرح معامله قرن بود که این طرح با مخالفت مردم و جامعه جهانی روبرو شد که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند این طرح هیچ ‌زمانی اجرایی نخواهد شد.

وی اضافه کرد: بعد از شکست طرح پیشنهادی بوش تحت عنوان نقشه راه در سال 2003 و طرح‌های پیشنهادی صلح از طرف اوباما، طرح معامله قرن از سمت ترامپ مبنی بر مالکیت کامل اسرائیل بر قدس شرقی و شهرک‌های اشغالی و واگذاری قسمت‌های حاشیه‌ای قدس به فلسطینیان برای تشکیل پایتخت است.

وی گفت: چنین طرحی در زمان عرفات در نشست کمپ دیوید با حضور ایهود باراک و کلینتون پذیرفته نشد و در حال حاضر نیز ابومازن این طرح را قبول نکرده و آمریکا قصد دارد بدون حضور او این طرح را پیش ببرد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه ضمن اشاره به تهدیدات نتانیاهو مبنی بر جلوگیری از هرگونه حضور دائمی ایران در سوریه، بیان کرد: اسرائیل رویای محاصره ایران را با حضور در کردستان، عراق، آذربایجان و تلاش برای ایجاد ارتباطات نزدیک‌تر با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را در سر داشت، ولی اکنون شاهد محاصره خود توسط ایران و حضور حزب ‌الله در مرزهای جولان و قنیطره است.

رضوی در پایان اضافه کرد: از زمان حضور داعش در این منطقه اسرائیل کاری با آنها نداشت، چرا که حضور این تروریست‌ها در منطقه و خط مقاومت به نفع آنها بود و در حال حاضر با بیرون راندن داعش از این مناطق آنها به شدت عصبانی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار