مشاور سابق دونالد ترامپ در اظهاراتی پیام نشست اخیر سران امریکا و روسیه را بازگشت مناسبات دو طرف به پیش از مکدر شدن روابط دو طرف دانست.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، ولید فارس، کارشناس مسائل سیاست خارجی آمریکا و مشاور سابق دونالد ترامپ، در مصاحبه با این شبکه درباره دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه گفت: در این دیدار به جزئیات مسائل اختلافی و نتیجه‌گیری در مورد آن‌ها پرداخته نشد؛ مسئله مهم برای طرفین بازگشت به روابط پیش از ایجاد تنش‌ها بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در دیدار خود در پایتخت فنلاند واقعا درباره مسائل اعلام شده گفتگو کردند یا مسائل پشت پرده بین آن‌ها وجود دارد،  گفت: من معتقدم آنچه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک بین دو رئیس جمهور شاهد بودیم حاوی این پیام اطمینان بخش برای طرفین بود که روابط آمریکا و روسیه به پیش از مکدر شدن این روابط یعنی پس از یازده سپتامبر و دیدار جورج بوش و پوتین و امضای توافقنامه ضد تروریستی بین آن‌ها باز می‌گردد. اما پروند‌های بزرگی که همگان منتظر آن بودند از جمله بحران سوریه و توافقنامه هسته‌ای ایران و مسئله اوکراین و ... امکان ندارد که در چهار یا پنج ساعت درباره آن‌ها گفتگو شود و به نتیجه برسند.

مشاور سابق ترامپ افزود: موضوع مهمتر در دیدگاه دو رئیس جمهور بازگشت روابط دوجانبه به دوران پیش از ایجاد تنش بین این روابط است، زیرا این روابط به خاطر اعمال فشار‌ها بر ترامپ به خاطر پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پرونده سوریه تا حدودی قطع شده بود و در مواردی مانند توافقنامه هسته‌ای ایران، پوتین با نظر ترامپ مبنی بر خروج از آن موافق نبود. اما در این نشست اعلام شد که کمیته‌های مشترکی برای بازگرداندن روابط به حالت عادی و بررسی پرونده‌های مورد اختلاف تشکیل خواهد شد و این کمیته‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.

فارس در ادامه افزود: من نشست خبری مشترک بین دو رئیس جمهور را به دو بخش تقسیم کردم، نخست هنگامی که دو طرف درباره چند پرونده سخن گفتند این سخنان موفقیت‌آمیز بود. رئیس ترامپ به وضوح گفت ایران نباید علیه دیگران در منطقه نفوذ و دخالت داشته باشد و از پیروزی‌های ما در مقابل داعش بهره برداری کند. همچنین وی گفت موضوع آمریکا و روسیه در مورد مبارزه با تروریسم مشترک است. اما در بخش دوم و هنگامی که روزنامه‌نگاران به ویژه روزنامه‌نگاران آمریکایی سؤالات خود را آغاز کردند در همه پرونده‌ها و زمینه‌ها سخن گفته شد. من معتقدم سیاستمدارن آمریکایی در این زمینه دو دسته اند، دموکرات‌ها از سخنان ترامپ در نشست خبری علیه خود استفاده کردند، اما سیاستمداران جمهوری‌خواه از جمله رئیس مجلس نمایندگان از سخنان ترامپ ناراحت و نگران بودند و با وجود اینکه با عموم نشست خبری موافق بودند، اما جواب‌های پایانی او به سؤالات خبرنگاران آنان را ناراحت و نگران کرد.

او اضافه کرد:  به نظر ترامپ طرح کلی در مورد سوریه این است که پس از رهایی از داعش، ایران در این کشور حضور نداشته باشد، این در حالی است که روسیه با این موضوع موافق نیست هر چند پوتین به صورت واضح آن را بیان نکرد. از سوی دیگر روس‌ها اصرار دارند که در مورد ساقط شدن حکومت بشار اسد سخنی به میان نیاید، از این رو راه حل در شرایط کنونی این است که حکومت اسد باقی بماند، اما در مقابل ایرانی‌ها باید از سوریه خارج شوند و این حداقل معادله‌ای است که در این نشست در مورد آن نتیجه گیری شد.

این کارشناس در انتهای این مصاحبه گفت: در پایان باید بگویم ممکن است سخنان و تصمیمات ترامپ در این نشست خبری درباره پرونده‌های مختلف مورد تأیید سناتور‌های‌جمهوری‌خواه نباشد، اما در نهایت او رئیس جمهور آمریکاست و شخصا درباره برخی پروند‌ها تصمیم‌گیری کرده است و می‌کند و مسئولیت سیاسی این تصمیمات را به عهده می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار