ثقفی گفت: از یک جامعه دینی که مبتنی بر نظام اسلامی شکل گرفته است، انتظار می‌رود روش صحیح زندگی را از دین استخراج کند.

تاسیس پژوهشگاه مطالعات آسیب های اجتماعی/ روش صحیح زندگی باید از دین استخراج شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام صبح امروز در سالن‌ همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد در ابتدای این همایش گفت: نگرش اسلام‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی از منظر چیستی و هستی‌شناسی و بررسی ابعاد آسیب‌ها و راه‌های پیشگیری و مقابله با آنها باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی  اظهار کرد: جامعه دینی مختصات خود را دارد و قطعا از نظر یک جامعه دینی که مبتنی بر یک نظام اسلامی شکل گرفته است، انتظار می‌رود روش صحیح زندگی را از دین استخراج کند؛ مخرج دینی مبتنی بر فطرت بدون تردید نسخه غیرقابل خدشه‌ای است که باید مورد استفاده قرار گیرد البته استفاده از نسخه‌های تجربی بشری هم به شرط نداشتن تناقض و تضاد با احکام دین صحیح است زیرا ذات انسان و جامعه انسانی مبتنی بر شرایطی است که برای آنها طراحی و نازل شده است.

ثقفی هدف نخست این همایش مبنا قرار دادن دین در مواجهه با آسیب های اجتماعی دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های موجود، ایجاد حساسیت مضاعف و آغازی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از اهداف دیگر این همایش تعیین شده است.

وی افزود: این همایش به صورت رسمی از دی ماه سال گذشته آغاز و از اسفند ماه به صورت عملیاتی شروع شد واقعیت این است که برای شروع چنین همایشی در سطح بین‌المللی نیاز به زمان بیشتری داشتیم اما به دلیل اهمیت این موضوع و کاستی‌هایی که در جامعه وجود دارد جمع‌بندی هیئت تصمیم‌گیر و کارشناسان این بود که همایش به سرعت برگزار شود تا متعاقب آن اقدامات بعدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

رئیس دانشگاه شاهد با بیان اینکه دانشگاه شاهد در این همایش نقش کارگزار و فراهم کننده زمینه تبلیغات علمی است، گفت: دانشگاه شاهد با همکاری و مشارکت نهادهای گوناگون چه در قالب گروه‌های اجرایی و چه در قالب گروه علمی از ظرفیت‌های مراکز علمی، حوزه و دانشگاه استفاده کرده است.

ثقفی با اشاره به تاسیس پژوهشگاه مطالعات آسیب های اجتماعی گفت: برگزاری این همایش از جمله فعالیت‌های مقدماتی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که در قالب هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل شده و همچنین تاسیس پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی از اقدامات دانشگاه برای استفاده واقعی از ظرفیت‌های علمی کشور است، پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی امروز در حال فعالیت و شروع همکاری با محققان حوزه و دانشگاه است.

ثقفی افزود: از آنجایی که بنای خدمت‌رسانی در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی را داریم از تمامی محققین می‌خواهیم در این فعالیت جهادگونه که از اولویت‌های امروز ما است همکاری داشته باشند و فعالیت‌های تحقیقاتی در موضوع مواجهه با آسیب های اجتماعی را در صدر کار خود قرار دهد و در این زمینه ما نیز تمام حمایت‌های خود را از آنان خواهیم داشت.

ثقفی یادآور شد: هدف این همایش این است که تمامی زشتی‌ها و معایب اخلاقی و اجتماعی جامعه شناسایی و برطرف شود و زمینه برای ایجاد تمدن اسلامی فراهم شود.

انتهای پیام/

همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار