موسوی گفت: قیمت متوسط سفرهای حومه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود ۲۸۶۰ تومان است در حالی که یارانه‌ پرداختی راه‌آهن به مسافران ۱۷۶۳۸ تومان است.

یارانه دولت به قطار حومه‌ای، ۶ برابر پول بلیتبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه‌آهن اظهار کرد: در کشور حدود ۶ تا هشت میلیون نفر سفر روزانه حومه‌ای انجام می‌شود که در تهران حدود ۲.۴ میلیون نفر سفر است.

وی افزود: سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی مسافران حومه ای حدود ۱۷ هزار نفر است که حاکی از سهم ۰.۵ درصدی ریل است. در حالی که سهم ریل در حمل‌ونقل حومه‌ای توکیو ۵۷ درصد و در کشورهای اروپایی بیش از ۲۴ درصد است.

معاون مسافری شرکت راه آهن تصریح کرد: از ۲.۴ میلیون نفر سفر حومه‌ای تهران، سهم ریل روزانه ۱۰ هزار نفر است و همین مساله ضرورت تاسیس شرکت‌ قطارهای حومه‌ای را مشخص می‌کند که اساس‌نامه شرکت قطارهای حومه‌ای تصویب و با امضا سه وزیر تقدیم هیئت دولت شد.

موسوی افزود: با ایجاد یک میلیون و ۹۶۲ هزار نفر صندلی در قطارهای حومه‌ای مسیر تهران-قزوین روزانه ۱۶ سیر انجام می‌شود که سالانه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند.

وی اظهار کرد: تعداد صندلی‌های قطارهای حومه‌ای در 2 سال پیش، ۳۰ درصد تعداد فعلی بوده است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن گفت: تعداد سیر قطارهای حومه‌ای تهران-اسلام‌شهر-پرند از روزانه ۸ سیر به ۲۲ سیر افزایش پیدا کرده است و یک میلیون ۱۲۹ هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند. در این مسیر ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار صندلی ایجاد شده است.

موسوی افزود: تعداد سیر قطارهای حومه‌ای قم-جمکران از روزانه یک سیر به ۱۰ سیر افزایش یافته است که ۵۹۵ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. در مجموع یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۶۰ نف صندلی برای این مسیر صندلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به مسیر تهران-قرچک-پیشوا-گرمسار گفت: با ایجاد ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار نفر صندلی و انجام روزانه ۲۰ سیر، حدود یک میلیون نفر مسافر حومه‌ای در این مسیر جابه‌جا می‌شوند.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: در مسیر تهران-فیروزکوه ، روزانه دو سیر قطار حومه‌ای وجود دارد که با ۳۵۰ هزار نفر صندلی ایجادی روزانه ۲۲۷ هزار نفر مسافر جابه‌جا می ‌شوند.

موسوی تصریح کرد: قیمت متوسط سفرهای حومه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود ۲۸۶۰ تومان است در حالی که یارانه‌ پرداختی راه‌آهن به مسافران ۱۷۶۳۸ تومان است. در حالی که کیفیت خدمات قطارهای حومه‌ای نسبت به سایر کشورهای جهان با توجه به استفاده از قطارهای ریل‌باس و دو طبقه با عمر متوسط کمتر از ۵ سال کم نظیر است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام این شرکت در زمینه خطوط حومه‌ای اظهار کرد: سومین خط از پروژه احداث چهارخطه تهران-قرچک-ورامین-پیشوا-گرمسار به پایان رسیده است و خط چهارم نیز با علایم و سگنالینگ در سال ۹۸ به پایان خواهد رسید.

وی افزود: چهارخطه تهران-کرج رو به اتمام است و اگر مشکل تملک رفع شود تا پایان سال ۹۷ از چهارخط این مسیر بهره برداری خواهد شد.

معاون شرکت راه‌آهن افزود: بودجه دو خط اختصاصی تهران-اسلامشهر پرند تخصیص یافته و هم اکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت فزیکی دارد و امیدواریم نیمه دوم سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

موسوی با اشاره راه‌آهن حومه‌ای تهران- پاکدشت، گفت: این خط به طول ۱۳ کیلومتر در نیمه دوم سال ۹۸ تکمیل خواهد شد.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن یادآور شد: برای یکپارچه سازی حمل‌ونقل حومه‌ای و شهری کار مطالعاتی از سوی یک شرکت مهندسی مشاور در دست مطالعه قرار دارد تا پس از انجام مطالعات اقدامات لازم ازسوی شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل و نقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۷
خواهشا یک خبرنگار متعهد این موضوع را پیگیری کند .حتما تخلفی در کار است که این مقدار یارانه را برای بلیط قطار از بیت المال خارج می کنند وگرنه مگر می شود که کرایه تاکسی پرند تا تهران 5 هزار تومان باشد و بلیط قطار 11 هزار تومان ؟!!!
آخرین اخبار