جهانگیری نباید خود را هزینه روحانی می‌کرد/  روحانی هیچ‌گاه نگران رأی‌آوری جریان اصلاحات نبود/ اگرعارف مانند روحانی فکر می‌کرد، جریان اصلاحات به قهقرا فرو می‌رفت/اگر اصلاح طلبان از تایید صلاحیتها اطمینان داشتند افراد قویتر از جهانگیری را برای 1400وارد میدان می‌کردند/جهانگیری از بی توجهی روحانی به پایگاه رای خود پرده برداری کندعضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: جهانگیری در دوران اول دولت روحانی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کرد، اما نقش وی در دولت دوازدهم کمرنگ شده و نقش چندانی ندارد.

محمد خون‌چمن عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت‌هایی مبنی بر حضور نمایشی و تشریفاتی جهانگیری در دولت اظهار کرد: حضور اسحاق جهانگیری در بدنه دولت کاملا تشریفاتی نیست، اما نمی‌توان گفت که چندان  هم موثر است!.

وی ادامه داد: جهانگیری در دولت اول روحانی نقش پررنگ‌تری داشت و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کرد، اما گویا  نقش وی در دولت دوازدهم کمرنگ شده و در عزل و نصب‌ها و سیاستگذاری‌ها نقش چندانی ندارد.

جهانگیری نباید خود را هزینه روحانی می‌کرد

وی با اشاره به اینکه طبق برخی گمانه‌زنی‌ها حضور جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نوعی خودسوزی سیاسی تلقی می‌شود، تصریح کرد: معتقدم که جهانگیری در انتخابات و اعلام برخی مواضع دولت در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی اشتباه کرد ، چرا که به لحاظ سیاسی و عملکرد از روحانی برتر و توانمندتر بود و نباید تا این حد خود را برای روحانی هزینه می‌کرد!.

خونچمن تاکید کرد: قطعا حمایت جدی جهانگیری از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در آینده سیاسی وی تأثیرگذار خواهد بود، چرا که رئیس جمهور به پایگاه رأی خود بی‌توجهی و در چینش کابینه و مدیریت کشور کنش ضعیفی از خود بروز داده است و طبیعتا وقتی جهانگیری به ضعف‌های عملکردی روحانی ورود پیدا می‌کند، در واقع سرنوشت سیاسی خود را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

جهانگیری از بی توجهی روحانی به پایگاه رای خود پرده برداری کند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جهانگیری باید برای حفظ شأن و جایگاه جریان اصلاحات کابینه دولت را ترک بگوید؟ گفت: معتقدم ترک دولت توسط  جهانگیری جایز نیست، چرا که در شرایط فعلی حضور وی تأثیر بسزایی در کشور دارد، اما لازم است تا وی حرف‌های خود را با مردم به صورت شفاف و صریح بیان کند و از بی‌توجهی‌های روحانی به پایگاه رأی خود پرده‌برداری کند.

وی ادامه داد: روحانی رئیس جمهور جریان اصلاحات است! در شرایطی که نگذاشتند برای این جریان کاندیدایی باقی بماند، اصلاح ‌طلبان ناگزیر وی را انتخاب کردند، در سال 92 جریان اصلاحات مجبور بود که به صورت جدی عمل کند و اگر می‌خواست که با تعدد کاندیدا به میدان ورود پیدا کند، هیچ‌گاه موفق نمی‌شد.

  روحانی هیچ‌گاه نگران رأی‌آوری جریان اصلاحات نبود

وی تأکید کرد: روحیه‌ای که روحانی اکنون دارد در سال 92 نیز داشت! وی هیچ‌گاه نگران رأی‌آوری جریان اصلاحات نبود و تنها به پایگاه رای خود فکر می‌کرد؛ لذا اقدام محمدرضا عارف در آن سال همیشه در تاریخ سیاسی ماندگار خواهد شد، چرا که اگر وی هم می‌خواست مانند روحانی فکر کند، جریان اصلاحات به قهقرا فرو می‌رفت.

خون‌چمن اظهار کرد: روحانی هیچ‌گاه کاندیدای جریان اصلاحات نبود و اگر فرصتی دست می‌داد، ما آقای خاتمی، هاشمی و یا عارف را انتخاب می‌کردیم، اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 96 نیز به سرنوشت سال 92 دچار شدند، اگر جریان اصلاحات تصمیم می‌گرفت که بر سر جهانگیری اجماع کند، آیا روحانی کنار می‌رفت؟ قطعا چنین کاری انجام نمی‌داد! در نتیجه اختلافاتی بروز می‌یافت که اصلاح‌طلبان را به تاریخ سال 84 برمی‌گرداند؛ در نتیجه ناگزیر برای ادامه مسیری که در سال 92 شروع شده بود، از روحانی حمایت کرد.

جریان اصلاحات برای مدیریت نیازمند تعریف یک ساختار قابل دفاع است

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد:  همواره جریان رقیب ،اصلاحات را مدیریت می‌کند تا نتواند در وضعیت ایده‌آلی قرار بگیرد، لذا اگر اصلاح‌طلبان از تأئید صلاحیت‌ها اطمینان داشتند، نیروهای طراز اول خود را که حتی از جهانگیری نیز قدرتمندتر هستند را برای سال 1400 وارد میدان کرده و به برنامه ‌ریزی می‌پرداختند.

وی با اشاره به طرح پارلمان اصلاحات، بیان کرد: جریان اصلاحات برای مدیریت نیازمند تعریف یک ساختار قابل دفاع است که قبلا برای ایجاد هماهنگی و زنده ماندن اصلاح طلبان  در عرصه سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مقام یک مقام بالادستی ایفای نقش می‌کرد اما اکنون بحث پارلمان اصلاحات مطرح است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پایان خاطرنشان کرد: اما نمی‌توان گفت پارلمان اصلاحات می‌تواند به عنوان یک نهاد بالادستی برای اتحاد اصلاح‌طلبان عمل کند. در نتیجه باید منتظر ماند و دید که این نهاد در صورت تایید در نهایت به چه صورت به ایفای نقش خواهد پرداخت.

گفتنی است که اخیرا علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با یک رسانه خبری حضور جهانگیری در دولت را تشریفاتی دانست و اظهار کرد: اگر روحانی قائل به کم‌رنگ شدن نقش جهانگیری باشد، حضور او در سمت معاونت اول فایده‌ای ندارد. او گفته بود:« کاری که آقای جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری 96 کرد یک خودزنی سیاسی بود.

وی همچنین تصریح کرد:آقای روحانی بدون حضورجهانگیری تاب و توان این حملات را نداشت. این حضور زودهنگام و ایفای نقش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حساسیت هایی را درباره جهانگیری در شورای نگهبان یا نهادهای دیگر به وجود آورد. او قبل از حضور در انتخابات موقعیت هایی داشت که با حضور در انتخابات این موقعیت‌ها را به خطر انداخت. انتظار می رفت جهانگیری به عنوان یار غار آقای روحانی، چشم و دست راست روحانی باشد اما ما دیدیم که وی  تغییر جهت داد و همراه با این تغییر جهت نقش آقای جهانگیری در دولت کمرنگ شد.

انتهای پیام/

فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
سلام خدمت رییس جمهور محترم
Denmark
سهند
۲۱:۵۳ ۳۰ تير ۱۳۹۷
به فکر بهبود اوضاع اقتصاد کشور باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۷
اگر ایشون توانمندتر بودند قطعا کاری می کردند.الان هم ایشون معاون اول هستند وکم قدرت ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۷ تير ۱۳۹۷
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
nahantech.com
۲۰:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۷
پاسخ به سوالات شما به صورت کاملا رایگان!!!!!!! اینترنت . کامپیوتر . موبایل . برنامه نویسی و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۶ تير ۱۳۹۷
به قیمت سرسام آور مسکن تو رو خدا رسیدگی کنید ما مستاجریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۷
چرا به فکر مشکل اشتغال نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۷
نباید بزرگان ما در این بحرانی که در کشور حاکم هست به جای حل مسائل به اختلافات خود بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ تير ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۶ تير ۱۳۹۷
هر دم از این باغ بری میرسد
آخرین اخبار