معاون وزیر صنعت و معدن و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:از لحاظ زمین شناسی دریاچه ارومیه دیگر قابل احیا نیست و باید از املاح و مواد معدنی موجود در آن بهره برداری شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛راضیه لک معاون وزیر صنعت و معدن و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در سالن همایش اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد افزود:با توجه به بحران زیست محیطی که دریاچه ارومیه با آن درگیر است و به دلیل داشتن میلیارد ها تن نمک در بستر دریاچه ،از لحاظ زمین شناسی دریاچه ارومیه دیگر قابل احیا نیست و باید از املاح و مواد معدنی موجود در آن بهره برداری شود. 

وی ادامه داد:به دلیل افزایش بیش از حد میزان شوری قابل بازگشت به شرایط اولیه خود نبوده و هر اندازه آب  شیرین به بستر دریاچه روانه شود تاثیری نخواهد داشت.

معاون وزیر صنعت و معدن با اشاره به اینکه شرایط دریاچه نمک بزرگ در ایالات متحده آمریکا  مشابه به شرایط کنونی دریاچه ارومیه است افزود:این دریاچه در کتب جهانی به خواهر-خواندگی دریاچه ارومیه مشهور است.

وی ادامه داد:از دریاچه نمک بزرگ ایالات متحده آمریکا هم اکنون به عنوان یک فرصت برای اشتغال زایی و در آمد و گردشگری استفاده می کنند اما دریاچه ارومیه با داشتن ظرفیت های عظیم و املاح معدنی غنی به عنوان یک تهدید در منطقه مطرح است.

  رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:دریاچه ارومیه به دلیل داشتن عنوان" پارک ملی دریاچه ارومیه" مغفول مانده است و از آن استفاده مثبت در جهت توسعه ، اشتغال زایی و در آمد نمی شود.

لک با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد، افزود: سازمان زمین شناسی متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای به دنبال کشف منابع جدید آب کارستی و عمیق است.

وی ادامه  داد: این منابع به ذخیره آب زیر سنگ‌های سخت و در حفره‌های سنگ‌های آهکی گفته می‌شود و طبق مطالعات آب قابل ملاحظه‌ای در این بخش وجود دارد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: کارست پدیده‌ای است که در سنگ‌های آهکی اتفاق می‌افتد و حفره‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کند که آب در آن‌ها جمع می‌شود.

انتهای پیام/م

همایش تجلیل از صنعتگران نمونه آذربایجان غربی

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.