مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۱۰۴ هکتار از اراضی دیم شیب دار استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هماهنگی کشت گیاهان دارویی در استان با بیان اینکه به دنبال تعریف مدل برای تشکیل زنجیره‌های گیاهان دارویی هستیم، افزود: سیاست گذاری در حوزه کسب و کار، هماهنگی بین ستاد، دستگاه‌ها و سایر دستاندرکاران، انسجام بین دستگاه‌ها و تولیدکنندگان، تدوین و تصویب سند استراتژیک گیاهان دارویی، برنامه ریزی برای ایجاد کانال‌های استاندارد گیاهان دارویی، قطب بندی گیاهان دارویی و... از جمله برنامه‌های گسترش کشت گیاهان دارویی است.

وی با اعلام اینکه نیازمند بازاریابی برای محصولات تولید شده در شاخه گیاهان دارویی هستیم، به مشکل کشور در مباحث برندسازی، استحصال، فناوری، فرآوری نیز اشاره و اظهار کرد: اگر برنامه ریزی‌ها در ۳۱ استان کشور با اطلاع رسانی مناسب به مرحله تولید و فرآوری مناسب رسید، می‌توان برای ورود به بازار‌های جهانی گام برداشت.

زینلی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ علم گیاهان دارویی در جهان حدود ۸ هزار میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال از گیاهی مثل آلوورا ۱۳۰ نوع محصول استحصال می‌شود که می‌تواند گردش مالی در حد صنعت نفت کشور داشته باشد.

وی به لزوم اطلاع رسانی به کشاورزان برای طی مراحل کاشت، داشت و برداشت طبق استاندارد‌ها اشاره و ادامه داد: از مهمترین برنامه‌های کشت گیاهان دارویی، احیای ریشه‌های قدیمی بوده و ۲ میلیون هکتار کشت تلفیقی با جنگل در کشور در دست اقدام است

رئیس مرکز ملی گیاهان دارویی کشور گفت: برای برگزاری دوره‌های آموزشی توسط کشاورزان پیشروی تولید گیاهان دارویی هر استان در استان‌های دیگر به منظور تبادل آرا و برگزاری استارتاپ‌ها برنامه ریزی کرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌های استان در زمینه گیاهان دارویی، گفت: برای کشت گیاهان دارویی کم آب بر در اراضی شیب دار حوضه آبریز زاب شمال استان آمادگی داریم.

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی و باغی در اراضی شیب دار دارای متوسط بارندگی بالای ۳۰۰ میلی متر مانعی ندارد، افزود: آذربایجان غربی در فرآوری گیاهان دارویی جایگاه خوبی در کشور دارد، اما باید برای بالا بردن توان خرید گیاهان دارویی توسط مردم، بدست آوردن بازار‌های جهانی و ترویج فرهنگ استفاده از این گیاهان تلاش شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی‌ها باید براساس استعداد مناطق صورت گیرد، اضافه کرد: جنوب استان برای کشت سماق مناسب است، چرا که این گیاه دارویی دیم به آبیاری نیاز ندارد.

کریم زاده از برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای احیای پوشش‌های گیاهی دارویی مستقر در استان خبر داد و گفت:۲۷ هزار هکتار از اراضی شیب دار خارج از حوضه دریاچه ارومیه برای کشت شناسایی شده و برای کشت گیاهان دارویی در ۱۰۴ هکتار از این اراضی در صورت تأمین اعتبار مشکلی نداریم.

انتهای پیام/م

لزوم توجه به کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.