یک استاد دانشگاه گفت: پیشرفت صنعت، رشد اقتصادی و توسعه مستلزم توجه به رشته‌های فنی و مهندسی است.

تحصیل اساتید درشته‌های پزشکی، تراژدی جامعه ماست/ توسعه کشور در گروی رشته‌های مهندسی/ سیاست‌های پرداختی دولت باعث بازار گرم رشته‌های پزشکی استقاسم جعفری استاد دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تمایل دانش آموزان به رشته‌های تجربی گفت: یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که امروزه در جامعه مطرح می‌شود و سیاستمداران را هم به خود مشغول کرده است، مسئله کاهش تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های علوم پایه و علوم ریاضی و موج گرایش به رشته تجربی است. 

جعفری در خصوص علت گرایش بیش از حد به رشته‌های تجربی اظهار کرد: چند دلیل را می‌توان در این خصوص ذکر کرد، دلیل  اول، تصور غلطی است که از گذشته وجود داشته است؛ در زمان‌های قدیم به طبیب، حکیم می‌گفتند، یعنی برای یک پزشک مقام حکمت را در نظر می‌گرفتند. همین مقام و منزلت خاصی که برای پزشکان از قدیم وجود داشت، امروزه نیز در تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی  موثر بوده است. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دومین دلیل تمایل جوانان به رشته‌های تجربی را اجرای سیاست‌های نامتوازن دانست و افزود: سیاست‌گذاری‌ها به جای اینکه در راستای افزایش  و رشد کیفی زندگی باشد، بیشتر در موضوع درمان و پیشگیری های پزشکی اعمال می‌شود.، این سیاست‌گذاری بر درآمدها اثر گذار هستند؛ در کشورهای غربی درآمدها بیشتر برای کسانی است که در رشته‌های مهندسی تحصیل داشته‌اند اما در کشور ما این‌گونه نیست.

جعفری در ادامه گفت: برای خدمت رسانی در یک روستا، یک معلم با ۲۷ سال سابقه، حدود دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ در حالی که یک دانشجوی پزشکی عمومی برای انجام طرح خود بالای ۱۴ میلیون تومان دریافت می‌کند؛ طبیعی است که با وجود این سیاست‌های پرداختی دولت، جوانان به دنبال رشته‌های پزشکی باشند و رغبتی به سایر رشته‌ها نداشته نباشد. 

وی در تشریح سومین دلیل کم توجهی به رشته‌های علوم پایه و علوم ریاضی گفت: موضوع دیگر عدم معرفی درست رشته‌های پایه و ریاضی است؛ بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در خصوص رشته‎های فوق، این رشته‌ها را انتخاب نمی‌کنند، طبیعی است که انسان به سمت عامل مجهول نمی‌رود و رشته های فنی و مهندسی ناشناخته می‌مانند در حالی که در خصوص رشته‌های تجربی مبالغه می‌شود، بسیاری از افرادی که وارد رشته تجربی می‌شوند، کاری پیدا نمی‌کنند. 

در معرفی زیرساخت‌های رشته‌های مهندسی کوتاهی کردیم

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه ما در معرفی اهمیت زیرساخت‌های رشته‌های مهندسی کوتاهی کردیم، گفت: همه پژوشگاه رویان را می‌شناسند و از فعالیت‌های آن باخبرند در حالی که پژوهشگاه‌های فعالدر دیگر زمینه‎‌های علمی در میان عموم مردم کمتر شناخته شده هستند، رسانه‌ها و مسئولین هم نتوانسته اند نخبگان  دیگر رشته‌ها را هم به خوبی معرفی کنند. 

نماینده سابق مردم بجنورد، مانه و سملقان با بیان اینکه اصل توسعه وابسته به رشته‌های فنی و مهندسی است افزود: پیشرفت صنعت، رشد اقتصادی و توسعه مستلزم توجه به رشته‌های فنی و مهندسی است؛ علوم انسانی هم به دلیل اینکه هویت بخش و هدف ساز است می‌تواند سمت و جهت درست حرکت یک جامعه را مشخص کند؛ توسعه هنگامی ایجاد می‌شود که رشته‌های انسانی در کنار رشته‌های فنی از جایگاه واقعی خود برخوردار باشند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کشور گفت: بسیاری از مشاوران مدارس و کسانی که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را برعهده دارند، به دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های تجربی  اصرار می‌کنند؛ دانش‌آموزی اگر معدلش بالای ۱۷ بود، حتما باید رشته تجربی بخواند و  این موضوع  برای کشور مناسب نیست؛ رشد کشور متکی به رشته‌های فنی و مهندسی است؛ اروپا زمانی پیشرفت کرد که به ساخت ابزار مهندسی روی آورد؛ سیاستمداران، قانونگذاران و دولتمردان به خوبی می‌دانند که پیشرفت کشور در گروی رشد علوم مهندسی است. 

اختلاف نظر وزارت علوم و بهداشت عامل تبعیض میان رشته‌ها نیست

جعفری در ادامه اظهار کرد: این یک تراژدی واقعی است که استاد تمام  یک رشته دانشگاه، دانشجوی یک رشته پزشکی می‌شود، این موضوع تضعیف رشته‌های دیگر را نشان می‌دهد؛ باید طرحی نو در این خصوص طراحی و اجرا شود، حتی نباید منتظر نتایج فوری هم باشیم، این وضعیت تا زمانی که عوامل زیادی تغییر نکنند ممکن نیست.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود دو متولی برای آموزش عالی، در تضعیف رشته‌های مهندسی موثر بوده است؛ گفت: به نظر نمی‌رسد این عامل چندان موثری بوده باشد، سال‌هاست که رشته‌های پزشکی و دیگر رشته‌های مربوط به آن مربوط به وزارت بهداشت است؛ وزارت علوم معتقد است باید رشته‌های پزشکی هم به وزارت علوم بازگردد در حالی که وزارت بهداشت  این طور استدلال می‌کند که ما چون خود مصرف کننده خدمات بهداشتی هستیم، باید متولی آن‌هم باشیم. در هر صورت به اعتقاد بسیاری از افراد اگر سیاست‌های کلان اصلاح شود، روند گرایش به رشته‌ها هم متوازن می‌شود و این ناهماهنگی‌ها میان دو وزارتخانه  تاثیر چندانی ندارد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۴ تير ۱۳۹۷
متاسفانه دکتری فوق لیسانس مهندسی بیکاره