نشست خبری پیرامون «حجاب گوهر گمشده در جامعه ،حق یا تکلیف» با حضور فروغ نیلچی زاده محقق و مدرس دانشگاه برگزار شد.

حجاب یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است/ مسئله حجاب؛ مسئله فراجنسیتیبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به مناسبت هفته عفاف و حجاب نشست خبری پیرامون «حجاب گوهر گمشده در جامعه، حق یا تکلیف» روز چهارشنبه ۲۰ تیر به همت سازمان بسیج رسانه با حضور فروغ نیلچی زاده محقق و مدرس دانشگاه برگزار شد.

نیلچی زاده در خصوص حق امروز جامعه خانواده و زنان در موضوع حجاب گفت:  فاصله بین سلیقه فردی و حق اجتماعی چیست؟ هر کس در جامعه‌ای زندگی می‌کند طبیعی است باید خواسته های خود را با آن جامعه هماهنگ کند. اگر حقوق اجتماعی خلاف فطرت باشد قطعا باید در قبال آن حرکت جدی انجام شود تا آن قوانین اصلاح شود. اما اگر این قوانین مطابق با نیاز ها است نه تنها برای حفظ آن قوانین باید تلاش بیشتر کرد بلکه باید ابعاد حقیقی را به نحوی آشکار کنیم تا ناهنجارها فرصت پیدا نکند.

وی ادامه داد: در نظام اجتماعی ما می پذیریم  برخی سلیقه و خواسته های فردی را بر حضور اجتماعی محدود کنیم و باید بررسی کنیم دومین اصل میزان تطابق این قوانین که حقوق و حدود ما را مشخص می کند تا چه اندازه با واقعیت فطرت تطابق دارد.

این استاد حوزه عنوان کرد: حجاب یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است و باید تبیین شود؛ چراکه این مسئله یک امر اجباری یا اختیاری است. در همه نظام های اجتماعی محدودیت های خودخواسته ای وجود دارد تا نظام اجتماعی کنترل شده و حقوق افراد حفظ شود.

نیلچی زاده تصریح کرد: آیا بی قانونی و حداقلی کردن قوانین در یک جامعه بهتر است یا افزایش میزان قوانین؟ رابطه بین حقوق و اخلاق رابطه‌ای تنگاتنگ است و اگر قرار باشد ضمانت اجرای همه قوانین را به اخلاقیات بدون ضمانت اجرا تقلیل دهیم باید جامعه بسیار فرهیخته ای باشیم. ضمانت اجرایی رشدیافتگی خود فرد است در حالی که چنین جامعه ای وجود ندارد. هرچه قوانین حقوقی به عرف رایج و قابل فهم تبدیل شود میزان ضمانت اجراها به حداقل می رسد.

نیلچی زاده مدرس دانشگاه عنوان کرد: مسئله حجاب یک مسئله فراجنسیتی است برخی افراد که مخالف حجاب هستند آن را یک امر ضدجنسیتی و محدودیت صرف زنان به نفع مردان می دانند اما در حقیقت حجاب شامل مردان هم می شود. این افراد در موضوع حجاب و مسئله زن یک مفهوم اساسی تر را نادیده گرفتند و آن مسئله خانواده است. موضوع حجاب اختصاصی بحث زنان نیست و همه جوامع مختلف بر فرا جنسیتی بودن پوشش متعارف و متناسب دست گذاشتند.

وی ادامه داد: جنگ تمام عیاری در جوامع مختلف علیه نهاد خانواده شروع شده است و خانواده به عنوان یک مدل متحجرانه شناخته می شود. برخی قوانین کشورهای اروپایی و برخی ایالتهای امریکایی به صورت علن ایجاد نظام مشروع و رسمی خانواده را محدود می کنند؛ مثلا اگر زن و مردی بنا بگذارند که یک خانواده را تشکیل دهند انواع تهدیدها برای آنها وجود دارد از انواع مالیاتها تا انواع محدودیت ها برای آنها اعمال می شود تا از تشکیل خانواده صرف نظر کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص رسمیت پیدا کردن کلیسای شیطان ادامه داد: دنیای امروز تلاش می کند به نوعی رفتارسازی کند تا شبه خانواده هایی رقیب برای خانواده ایجاد کند مثلا کلیسای شیطان پرستها را رسمی می کنند و بعد از شکستن قداست کلیسا، ازدواج با حیوان را در آن رقم می زنند و به دنبال عرفی سازی و طبیعی کردن ضدارزش ها هستند.

وی افزود: ما تعریف فرادینی و دینی از حجاب داریم،حجاب در تعریف فرادینی خود، هنر مستورگی و پوشیدگی است که باعث می شود فرد در تعاملات خود انسان دیده شود، از انواع آسیبها مصون بماند و مدیریت میدان غریزه جنسی را به دست بگیرد اما در تعریف اصالتا دینی آن، حجاب ساختارهای دقیق و ظریفی دارد که به عنوان کارکرد آن مشخص شده است. حجاب اسلامی که ریشه در قرآن دارد یک حجاب فراجنسیتی است و مردان را هم شامل می شود.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچه خانواده قوی تر و محکمتر باشد جامعه رشد بیشتری دارد، برخی پوشش ها حریم خانواده را تهدید کرده و در نتیجه رشد تمدنی جامعه را تهدید می کند. رابطه بین حقوق و اخلاق یک رابطه تنگاتنگ است، حجاب یک سطح هنجاری و یک سطح ارزشی دارد، حجاب حداقلی و هنجاری باید قانونگذاری شده و برای رعایت آن ضمانت اجرایی تعیین شود اما حجاب حداکثری یک ارزش است و باید در اماکن خاصی همچون اماکن مقدسه اجباری شود. حجاب حق مضاعف یا در واقع تکلیف است که گذشتن از چنین حقی باعث آسیب رساندن به خود فرد و اجتماع می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مطرح شدن نظرات متناقض در مورد رقص دختر جوان و بازداشت او گفت: طی دو سال گذشته مقام معظم رهبری تأکید مؤکد بر برخورد و معرفی با اختلاس گران داشته‌اند اما در این زمینه اقدام جدی صورت نمی‌گیرد، در مقابل برخی مسائل چنان پررنگ نشان داده می‌شود که ذهن مردم از سایر امور منحرف شود. رقص این دختر جوان به خودی خود یک منکر و ناهنجاری است اما مطرح شدن در این ابعاد و پرداختن به آن در شرایط کنونی تا این حد الزام ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به صحبت یکی از نمایندگان شورای شهر تهران پیرامون لزوم آزادی حجاب در مناطق آزاد، گفت: نظام اندیشه این افراد مشخص است آنها باید دنیا و آخرت مواخذه شده و پاسخگوی رفتار و صحبت های خود باشند.

وی به شبهه اجباری نبودن حجاب در زمان پیامبر(ص) گفت: آن زمان حجابی بالاتر از حجاب حداقلی عرف رایج بوده است و طرح این مسئله مضحک است.

نیلچی زاده اظهار کرد: احیای قداست ازدواج و ترویج فرهنگ ازدواج، احیای ویژگی های ناب فرهنگی همچون عفاف و غیرت و اهتمام به شناساندن فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک فرهنگ تمدن ساز می تواند راهکاری برای برون رفت از شرایط حال حاضر حجاب و عفاف در جامعه باشد.

انتهای پیام/

حجاب در تعریف فرادینی خود، هنر مستورگی و پوشیدگی است

برچسب ها: قرآن ، حجاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
حجاب عشقه
آخرین اخبار