حاج قاسمعلی گفت: پزشک خانواده تکلیفی قانونی است و تا زمانی که درست عمل نشود هیچ روش درمانی موثر نخواهد بود.

بیمه سلامتبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داوود حاج قاسمعلی، قائم مقام معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران  بر ضرورت توجه به طب سنتی در کشور تاکید کرد و گفت: سال‌هاست که طب سنتی در کشور مهجور مانده و کمتر کسی به آن توجه داشت در حالی که بسیاری از کشور‌ها از جمله هند و پاکستان بیش از ۱۰۰ سال کتاب‌های فارسی طب سنتی را تدریس کرده و حکیم پرورش می‌دادند تا اینکه در دهه اخیر مجموعه‌ای از مدیران اجرایی، اساتید و دانشمندان برای گسترش این علم تلاش کردند تا طب سنتی را دوباره زنده کنند.

وی ادامه داد: طب سنتی یک طب سلامت‌نگر و کل‌نگر بوده و همواره رویکرد طب این بوده که مردم کمتر بیمار شوند؛ در بسیاری از کشور‌های پیشرفته از جمله آلمان و کانادا بیش از ۵۰ درصد دارو‌های مورد استفاده مردم دارو‌های گیاهی است.

قائم مقام معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اکثر مردم چین با دارو‌های گیاهی درمان می‌شوند چرا که اگر دارو‌های شیمیایی مصرف کنند با توجه به جمعیت این کشور باید نصف اقتصادشان را به دارو اختصاص دهند؛ بنابراین توجه به طب سنتی یکی از راه‌حل‌های کشور‌ها برای جلوگیری از هدر رفت منابع سلامت و عوارض ناشی از دارو‌های شیمیایی است.

حاج قاسمعلی با اشاره به تربیت متخصصان طب سنتی از سال ۸۶ در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته این طب رایج شده و سالانه بیش از ۱۰۰ متخصص طب سنتی در کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اکنون در سطح تهران حدود ۱۰ سلامتکده تاسیس شده است که بیش از ۵ مورد آن دانشگاهی است که متخصصین طب سنتی حضور فعالی دارند، ولی با توجه به جمعیت کشور تعداد آنان کافی نیست و باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: اکنون عطاری‌ها شبکه گسترده‌ای دارند و مردم بیشتر به این سمت حرکت می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از ادعا‌های طب سنتی واقعیت ندارد و مصرف غیر اصولی دارو‌های گیاهی عوارض بسیاری برای افراد داشته که در نهایت هزینه‌های درمان آنان به نظام سلامت و بیمه‌ها تحمیل شده است؛ در صورتی که متخصصان طب سنتی در کشور این مسئولیت را بر عهده داشته باشند نه تنها شاهد این اتفاقات نخواهیم بود بلکه از عوارض سایر دارو‌های شیمیایی نیز جلوگیری می‌شود.

تا پزشک خانواده قانونی نباشد هیچ روش درمانی کمک کننده نیست

قائم مقام معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بر سیستم نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که تا زمانی که بیمار به هر متخصصی مراجعه کند نمی‌توانیم ادعا کنیم که هزینه‌های سلامت کنترل می‌شود.

حاج قاسمعلی افزود: تا زمانی که نظام سطح بندی و پزشک خانواده که تکلیف قانونی است خوب عمل نشود طب سنتی و نه هیچ روش دیگری نمی‌تواند کمکی به نظام درمانی داشته باشد؛ باید تکلیف قانونی اجرا شود و بعد از آن پزشک عمومی مشخص کند که فرد به کدام یک از متخصصان مراجعه کند و مردم در کنار طب نوین از طب سنتی نیز بهره‌مند شوند.

وی بر تنظیم قوانین و تعریف جایگاه متخصصان علوم مختلف از جمله طب سنتی تاکید کرد و افزود: باید این اعتقاد در جامعه و نظام درمانی کشور وجود داشته باشد که طب سنتی در کنار طب مدرن می‌تواند تاثیر گذار باشد؛ طب سنتی لزوما از دارو‌های گیاهی استفاده نمی‌کند بلکه اقداماتی در تغییر سبک زندگی باعث می‌شود که افراد زندگی سالم تری داشته باشند که در نهایت این موضوع به نفع نظام سلامت و بیمه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار