به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آغاز ماه نوامبر، شرایط خاص بر مادرید اعمال میشود. وسایل نقلیه غیرمجاز و آلوده کننده دیگر حق تردد در مرکز شهر را ندارند و فقط خودروهای حمل و نقل عمومی، تاکسیها و افراد محلی میتوانند به مرکز شهر وارد شوند.
کشورهای اروپایی همیشه در تلاش بودهاند تا تردد خودرو را کمتر کنند و مادرید نیز از سالها پیش چنین هدفی داشته است و بخشهای ویژه پیاده روی عابران را نیز مدتهاست پایهگذاری کرده است. این کاهش وابستگی بهخودروهای شخصی در همهجای دنیا در حال رخ دادن بوده، اما برخی کشورها بسیار جدیتر آن را دنبال میکنند.
اسلو، نروژ
اسلو قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ تردد تمام اتومبیلها را در مرکز شهر ممنوع کند – شش سال قبل نروژ این ممنوعیت را در سراسر کشور اجرانموده بود. نروژ به شدت برای سیستم حمل و نقل عمومی در پایتخت سرمایهگذاری میکند و ۳۵ مایل جاده را از کاربری خودرو به دوچرخهسواری تغییر داده است. مدیر شرکت پشتیبانی دوچرخه در ارتباط با این شهر گفت: واقعیت این است که اسلو در حال حرکت به جلو بوده و همه را به شهر بدون خودرو تشویق میکند.
مادرید، اسپانیا
مادرید قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ تردد خودرو در مرکز شهر را ممنوع کند و برنامه ریزان شهری برای ۲۴ خیابان شلوغ، برنامه جدیدی را در نظر دارند تا آنها برای پیادهروی مناسب شوند. ابتکار عمل بخشی از “برنامه تحرک پایدار” در پایتخت اسپانیا است که هدف آن کاهش استفاده روزانه خودرو از ۲۹٪ تا ۲۳٪ است. رانندگان که قوانین جدید را نادیده میگیرند، حداقل ۱۰۰ دلار جریمه خواهند شد و این رقم برای خودروهای آلوده بیشتر خواهد بود.
چنگدو، چین
معماران یک منطقه مسکونی جدید برای شهر چینی را طراحی کردند. طرح این منطقه بهصورتی است که مردم با ۱۵ دقیقه پیادهروی به هر نقطه میتوانند دسترسی داشته باشند. تنها نیمی از جادههای شهر ۸۰،۰۰۰ نفری اجازه تردد خودرو را دارند.
هامبورگ، آلمان
این شهر آلمان سعی دارد پیادهروی و دوچرخهسواری را بسیار باب کند و در طول دو دهه آینده، راههای مخصوص دوچرخهسواران و عابران پیاده را افزایش خواهد داد. این پروژه با نام "شبکه سبز" از فضاهای متصل استفاده میکند تا مردم بدون ماشین بتوانند به تمام نقاط دسترسی داشته باشند. تا سال ۲۰۳۵، این شبکه ۴۰ درصد از هامبورگ را پوشش خواهد داد و شامل پارکها، زمینهای بازی، زمینهای ورزشی و گورستانها خواهد شد.
کپنهاگ، دانمارک
امروزه بیش از پنجاه درصد ساکنان این شهر با دوچرخه جابهجا میشوند و مناطق ویژه عابران پیاده از دهه ۱۹۶۰ شکل گرفتند. در حال حاضر در پایتخت دانمارک بیش از ۲۰۰ مایل مسیر دوچرخه سواری وجود دارد و یکی از شهرهایی با کمترین مالکیت خودرو در اروپا محسوب میشود.
پاریس، فرانسه
هنگامی که پاریس برای یک روز در سال ۲۰۱۴ تردد اتومبیلها را بر اساس پلاک ممنوع کرد، آلودگی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت. در حال حاضر نیز آنها میخواهند خودروها را از مرکز شهر دور کنند. در ژوئیه ۲۰۱۶، تمام رانندگان با اتومبیلهایی که قبل از سال ۱۹۹۷ ساخته شدهاند، دیگر مجاز به رانندگی در مرکز شهر نیستند و جریمه انتظار آنها را خواهد کشید. شهردار پاریس میگوید قصد دارد مسیر دوچرخهسواران را دوبرابر کند.
لندن، انگلیس
شهردار لندن درست مانند پاریس میگوید که شهر تا سال ۲۰۲۰ بدون خودروی دیزلی خواهد شد. در حال حاضر تردد در برخی از مناطق شهر برای خودروها با پرداخت هزینه ۱۲.۵۰ دلار میسر خواهد بود و هزینه بار اضافی نیز از آنها گرفته میشود. براساس گزارش The Guardian، در ژوئیه ۲۰۱۷، بریتانیا فروش خودروهای دیزلی را تا سال ۲۰۴۰ بطور کامل ممنوع خواهد کرد.
بروکسل، بلژیک
اکثر خیابانهای مهم این شهر که ساختمانهای اداری در آن قرار دارند، اجازه تردد عابر پیاده را تنها میدهند. در سال ۲۰۰۲ بروکسل نخستین «هفته تحرک» را راه اندازی کرد که هدف آن تشویق حمل و نقل عمومی بوده است.
منبع: وبسایت چرخان
انتهای پیام/