در مقایسه با سال گذشته؛

کاهش 40 درصدی آب در رودخانه های خوزستان

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش 40 درصدی آب در رودخانه های استان در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی شبه، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به کاهش 70 درصدی ذخایر سدهای استان اشاره و بیان کرد: آورد رودخانه های استان در سال آبی جاری نسبت به آمار طولانی مدت 63 درصد و نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش نشان می دهند.

وی با بیان اینکه رودخانه مارون نسبت به آمار بلندمدت 80 درصد و نسبت به سال گذشته 62 درصد کاهش داشته اذعان داشت: آبدهی کارون نیز نسبت به آمار بلندمدت 65 درصد و نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.

شبه به 97 درصد خشکسالی رودخانه زهره اشاره و تصریح کرد: آبدهی این رودخانه نسبت به سال گذشته 84 درصد کاهش نشان می دهد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: رودخانه کرخه نسبت به آمار بلندمدت 44 درصد و نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان ظرفیت مخازن سدهای استان را 18 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب مفید سدها در حدود 5 میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال های نرمال 70 درصد و نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش نشان می دهد.

وی ذخیره آب در سدهای حوزه کارون 1.5 میلیارد مترمکعب، سد دز 1.2 میلیارد مترمکعب، سد مارون کم تر از 140 میلیون متر مکعب، سد جره، 68 میلیون مترمکعب و سد کوثر 1.9 میلیارد مترمکعب عنوان نمود.

مصطفی شبه با بیان اینکه حوزه کارون بزرگ با توجه به اینکه بیش تر مصرف کنندگان بخش کشاورزی را تغذیه می کند، حساس ترین حوزه آبی استان محسوب می شود و خشکسالی در این حوزه تبعات بسیاری برای استان در پی دارد.

شبه به تداوم شوری و نفوذ آب دریا به کارون اشاره و اذعان کرد: شوری آب در ایستگاه تصفیه خانه خرمشهر 28 هزار و 486 میکروموس و در تصفیه خانه آبادان 11 هزار و 986 میکروموس است.

وی اظهار داشت: شوری آب در تاریخ 16 تیر در خروجی سد شهید عباسپور 543 میکروموس است که به تدریج در طی مسیر افزایش می یابد به طوری که در خروجی سد گتوند 921 میکروموس، در ملاثانی یک هزار و 556 میکروموس، پایین دست اهواز 2 هزار و 372 میکروموس، دارخوین 6 هزار و 721 میکروموس و در ایستگاه مارد 10 هزار و 264 میکروموس به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه با احداث سد خاکی مارد میزان شوری تا حد زیادی کم شده گفت: با بهره برداری از طرح غدیر آب شرب آبادان و خرمشهر از سد کرخه تامین می گردد.

انتهای پیام/گ

خودنمایی خشکسالی در رودخانه های خوزستان

برچسب ها: انتقال آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.