رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: از معضلات و مشکلات حوزه قضایی شهرستان جیرفت می‌توان به کمبود شدید کادر اداری و قضایی به خصوص در بخش کیفری اشاره کرد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،احمدعلی انجم روز رئیس دادگستری شهرستان جیرفت  گفت : ورودی پرونده‌های شعب دادگاه که متشکل از سه شعبه حقوقی و دو شعبه کیفری دو و یک شعبه کیفری یک است، تعداد ۱۳ هزار و ۴۴ پرونده است و از این رو تعداد ۱۲ هزار و ۶۰۵ پرونده خروجی و موجودی اول دوره دادگاه تعداد سه هزار و ۳۸۳ پرونده است.

وی اظهار داشت: ورودی ۱۱ شعبه شورای حل اختلاف شهرستان جیرفت تعداد ۱۰ هزار و ۱۰۵ پرونده است و از این تعداد ۹ هزار و ۷۳۸ پرونده خروجی و موجودی اول دوره این شورا ۱۱۵۶ فقره پرونده می‌باشد.

وی گفت: به نظر می‌رسد یکی از امتیازات قانونی آیین دادرسی همین بخش مجازات‌های جایگزین حبس است که اگر عملیاتی و اجرایی شود و مدنظر قضات شریف مربوطه قرار گیرد می‌تواند اثرات مثبت و جامعی را در جامعه داشته باشد، به خصوص متناسب با اشخاص و شخصیت افراد، زیرا برای بعضی افراد با توجه به سن و شخصیت ان‌ها زندان مناسب نیست که عقل و عرف نیز همین را حکم می‌نماید.

وی ادامه داد: از طرفی مجازات جایگزین حبس مانند فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و خدماتی می‌تواند در جهت ترقی و شکوفایی شخصیت آن فرد در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی باشد و نیز با وجود زندان‌های شلوغ و جمعیت بالای کیفری و اختلاط تمامی مجرمین در یک بند باعث می‌شود در افراد مسن موجبات تالمات روحی و فشار‌های عصبی را بوجود آورد و از طرفی اختلاط مجرمین موجبات آموزش‌های افعال مجرمانه در آن‌ها می‌شود و اثرات مخرب و غیر قابل جبران را بر جای می‌گذارد و این باعث جمعیت بالای کیفری در زندان می‌شود و نگهداری آن‌ها و باز پروری مدد جویان زندانی را سخت و در نتیجه بازدهی کمتری در این زمینه حاصل می‌گردد.

وی عنوان کرد: از معضلات و مشکلات حوزه قضایی شهرستان جیرفت می‌توان به کمبود شدید کادر اداری و قضایی به خصوص در بخش کیفری اشاره کرد و با توجه به اینکه دو شعبه کیفری ۲ با آمار ورودی بالای ۲۰۰ پرونده در ماه در این حوزه وجود دارد و در دادگاه‌های حقوقی آمار ورودی بالای ۱۷۰ پرونده در ماه است و نیز دادگاه کیفری یک بدون مستشار ثابت در حال رسیدگی به پرونده‌ها می‌باشد، بطور قطع آثار خوبی در روحیه قضات و عملکرد ان‌ها خواهد داشت.

انجم روز اظهار کرد: امنیت در شهرستان جیرفت پایدار نیست بلکه بستگی به وضعیت و شرایط مدیریت اقتصادی شهرستان و برنامه ریزی صحیح دارد و در حال حاضر امنیت بالای هفتاد درصد است؛ و این امنیت در برخی مواقع دست خوش بعضی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می‌شود.

وی گفت: ایجاد دادگاه کیفری یک در شهرستان جیرفت بسیاری از مشکلات مردم منطقه جنوب استان کرمان راتا حدودی حل کرده است و این ناشی از اجرای قانون ایین دادرسی کیفری است و می‌طلبد با توجه به کمبود مستشار ثابت برای این دادگاه تعیین و منصوب مستشار ثابت میتواند نتایج مطلوب تری را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که راه اندازی سامانه ثنا برای تشکیلات قضایی نعمت بزرگی است، گفت: این سامانه در امر ابلاغ که هم کار دفاتر و واحد ابلاغ را کمتر کرده است و از طرفی افراد دخیل در پرونده و طرفین پرونده به راحتی در جریان روند و امور رسیدگی قضایی پرونده قرار می‌گیرند.

رئیس دادگستری جیرفت اظهار داشت: اقدامات انجام شده برای کاهش جمعیت کیفری را می‌توان به بازدید دوره‌ای قضات از زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان وشنیدن مشکلات آن‌ها به طور مستمر اشاره کرد و از طرفی در جلسات مختلف قضایی به این مسئله تاکید فراوان شده است که این مشاوره به نظر می‌رسد اثرات مثبت داشته است و در آرای قضایی تاثیرات خود را نشان داده است.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلات در حوزه قضایی شهرستان، ورود پرونده‌های متعدد تصرف اراضی ملی از ناحیه اداره راه و شهرسازی و منابع طبیعی بوده است که موضوع ان در جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح و با تدبیر و اجرای برنامه پیشگیری، از تصرفات غیر مجاز جلوگیری بعمل آمد.

وی بهترین راه کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را ترویج فرهنگ دینی و اسلامی دانست و گفت: فرهنگ و اقتصاد اثر مستقیمی بر آسیب‌های اجتماعی دارد و به نظر می‌رسد صاحبان علم، دانش، ادب و فرهنگ تلاش‌های خود را با فن علمی مضاعف کنند.

انجم روز تصریح کرد: در صورت شکوفا شدن اقتصاد مملکت و رونق بازار اقتصادی، قطعا ً. آسیب‌های اجتماعی که منشا ء. آن‌ها فقر و بیکاری است به حداقل خواهد رسید و این امر در دستگاه قضا ء. به طور خاص میسر نیست بلکه باید سازمان‌های فرهنگی و اقتصادی تلاش‌های خود را در این زمینه بیشتر نمایند.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود سلاح‌های غیر مجاز در حوزه جیرفت مقتضی است که مدیران بالا دستی با تدابیر لازم و ایجاد ابزار‌های لازم در جهت جمع اوری سلاح‌های غیرمجاز اقدام نمایند، زیرا این کار باعث احساس امنیت در جامعه و پیامد‌های مثبت امنیتی می‌گردد چرا که نگرانی‌های مردم و احساس ناامنی منطقه در پی وجود سلاح غیر مجاز است.

وی بیان کرد: در مجموعه دادگستری جیرفت، از نظر وضعیت نرم افزاری کارکنان این حوزه قضایی با نرم افراز‌های سیستم مدیریت پرونده، نرم افزار و اتوماسیون اداری و word کار می‌کنند و از لحاظ وضعیت سخت اداری با توجه به حجم عظیم پرونده‌ها خصوصا ً. در شعبه شورا‌های حل اختلاف این حوزه قضایی نیاز به افزایش سیستم و پرینتر دارد؛ و لازم به ذکر است که حدود ده درصد از سیستم‌های این حوزه محافظ برق کامپیوتر دارند و با توجه به اینکه خصوصا ً. در فصل تابستان نوسان برق در این شهرستان زیاد می‌باشد، می‌طلبد که در این خصوصی چاره‌ای اندیشیده شود.

وی گفت: به منظور مبارزه جدی با زمین خواری تشکیل مداوم و مکرر شورای حفظ حقوق بیت المال با حضور مدیران مربوطه و تذکر جدی و اجرای مسئولین حفظ منابع ملی شورا در خصوص اراضی درمعرض خطر تصرف انجام شده و درصد بالایی از تصرفات غیر قانونی در حوزه قضایی جیرفت کنترل شده است.

انتهای پیام/ی

فرهنگ و اقتصاد اثر مستقیمی بر آسیب‌های اجتماعی دارد

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.