از میان ۸۵ خانواده سیک که پیش از این در ولایت هلمند زندگی می‌کردند، اکنون تنها چهار تن در این ولایت باقی مانده‌اند.

مهاجرت دسته جمعی سیک های افغانستان از ولایت هلمندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، از میان ۸۵ خانواده سیک که پیش از این در ولایت هلمند زندگی می‌کردند، اکنون تنها چهار تن در این ولایت باقی مانده‌اند.

آنها می‌گویند که نزدیکانشان به‌علت به درازا کشیدن نبردها در این ولایت و نیز سقوط پی‌درپی چند ولسوالی هلمند، تصمیم گرفتند افغانستان را ترک کنند.

اتار سینگ، که کودکی و نوجوانی‌اش را در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند در کشاورزی سپری کرده‌است می‌گوید حملۀ انتحاری بر کاروان سیک‌ها در ولایت ننگرهار برنگرانی‌های آنها افزوده است.

وی می‌افزاید: «ما در اینجا ۸۵ خانواده بودیم و بازرگانی‌مان را می‌کردیم؛ در زمان طالبان‌هم اینجا مشکلی نداشتیم. این خانواده‌ها به گونه تدریجی یک به یک ناچار به مهاجرت شدند و هلمند و افغانستان را ترک کردند و اخیرا ‌که حمله ای در ننگرهار شد و در آن نزدیکانمان کشته شدند؛ اینک ما نگرانیم.»

هفتۀ گذشته در یک حملۀ انتحاری در ولایت ننگرهار، دست کم چهارده تن از شهروندان سیک و هندو مشمول اوتار سینگ خالصه، یگانه نامزد سیک‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان کشته شدند.

آمارهای رسمی مبنی بر شمار مشخص سیک‌های افغانستان وجود ندارد. اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر خانواده‌های زیادی از این شهروندان، به دلیل مشکلات امنیتی، تعصبات و بی‌کاری افغانستان را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.