دولت برای جلوگیری از بروز تبعات تصمیم ارزی به توصیه‌ها توجه کندبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا تاجگردون و محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی روسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه و رئیس کمیته پولی بانکی مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، عدم شمول بازار ثانویه به ارائه ارز حاصل از صادرات کالاهای پتروشیمی، فولادی وکانی های فلزی را چالش جدیدی برای سیاست های ارزی دولت دانستند.

متن نامه به شرح ذیل است؛

بسمه تعالی

حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم

با سلام و احترام؛

حسب گزارش‌های واصله، دولت محترم تصمیم به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، موسوم به بازار ثانویه ارز گرفته است. ضمن تشکر، لازم است تذکرات مهم زیر در رابطه با تصمیم اخیر دولت، مد نظر قرار گیرد:

1- از مجموع اظهارات جنابعالی، معاون اول محترم رئیس جمهور و رئیس کل محترم بانک مرکزی اینگونه مستفاد می شود که بازار متشکل ارزی موردنظر دولت، بازاری است با گستره و عمق اندک. به این معنی که تصمیم گرفته اید فقط ارز ناشی از صادرات کالاهای گروه سوم (همه کالاها غیر از کالاهای پتروشیمی و کانی های فلزی همچون فولاد و مس) در این بازار عرضه شود. این تصمیم، عملا به معنی استمرار تصمیم نادرست ۲۱ فروردین ۹۷ دولت محترم است که آثار توزیعی آن اکنون بر همگان آشکار شده است.

۲. تصمیم ارزی جدید دولت در صورتی کار آمد و اثرگذار خواهد بود که از گستره و عمق کافی برخوردار باشد. اینکه تصمیم گرفته اید حدود ۴۲ میلیارد دلار منابع ارزی نسبتا مطمئن دولتی و شبه دولتی را با نرخ ثابت توزیع کنید و تنها حدود ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی غیر مطمئن ناشی از صادرات کالاهای سنتی همچون فرش و پسته را به بازار متشکل ارزی ارجاع دهید، قطعا تصمیم نادرستی است. دلائل نادرستی این تصمیم و آثار سوء آن را در جلسات حضوری مکرر، خدمت جناب عالی و همکاران محترمتان توضیح داده‌ایم.

٣. مهم ترین دلیل نادرستی تصمیم دولت مبنی بر تخصیص دستوری بیش از 40 میلیارد دلار ارز دولتی و شبه دولتی، عدم اشراف دولت بر زنجیره توزیع کالاهایی است که با استفاده از ارز ترجیحی به کشور وارد شده، یا با مواد اولیه خریداری شده با ارز ترجیحی تولید می شود. مطمئن باشید هر گونه تخصیص ارز دولتی به واردات، جز در مواردی که در بند بعد توضیح داده شده، به توزیع بیشتر رانت در اقتصاد کشور خواهد انجامید.

تجربه سه ماهه اخیر و فهرست کالاهای وارداتی که اخیرا با استفاده از ارز 4200 تومانی ثبت سفارش شده اند، و قیمت بازاری کالاهای مزبور، گواه روشنی بر این ادعاست. مطمئنیم که دولت محترم با هدف جلوگیری از گرانی کالاها اقدام به این کار کرده است؛ اما این واقعیت که دولت بر زنجیره توزیع کالاهای وارد شده اشراف کافی ندارد، باعث شد تا على رغم حیف و میل وسیع ثروت ارزی کشور، مردم و مصرف کنندگان نهایی از نتایج آن هیچ استفاده ای نبرند.

4. تخصیص ارز به قیمت ثابت باید محدود به واردات کالاهایی باشد که زنجیره توزیع آنها تحت نظردولت است. بر این اساس، گندم، نهاده های دامی و دارو می تواند مصادیق قطعی کالاهای مشمول و ارز با نرخ ترجیحی باشد. همچنان که گفتیم، اختصاص ارز با نرخ ترجیحی به سایر کالاها که زنجیره توزیع آنها در اختیار دولت نیست، نتیجه ای جز توزیع گسترده رانت ندارد.

5. حتی در مورد کالاهایی که منطقا می توانند مشمول دریافت ارز با نرخ ترجیحی باشند، بهتر است به جای فروش ارز به وارد کننده، از روش حق العمل کاری استفاده شود. به این معنی که شرکت بازرگانی دولتی با وارد کنندگان بخش خصوصی در ازای کالای سفارش داده شده و تحویل آن به انبارهای موردنظر دولت، ارز دریافت کنند. این اقدام می تواند گام مؤثری در جلوگیری از گران شدن کالاهای اساسی باشد.

در مجموع، تصمیم ارزی دولت، در صورتی که ملاحظات فوق الذکر مورد توجه قرار گرفته و متناسبأ اصلاح شود، تصمیمی خردمندانه و قابل دفاع خواهد بود. انتظار داریم برای جلوگیری از بروز مجدد تبعات تصمیم ارزی قبل، تذکرات فوق مورد توجه جدی دولت محترم قرار گیرد.

دوام توفیقات جناب عالی را آرزومندیم.

محمد حسین بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا تاجگردون

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مراد
۰۸:۲۵ ۱۷ تير ۱۳۹۷
امیدوارم که همه ی مشکلات هر چه سریع تر رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۷ تير ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر جلوی فساد اقتصادی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۵۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
بهترین بسته پیشنهادی برای دولت وملت ایران حمایت وخرید ازکالای ایرانی ضرورت صرفه جویی ونداشتن اسراف در نیازهای اساسی-همبستگی واتحاد در تمام جوانب مانند دفاع از میهن داشتن صداقت در عرضه وتولید کالاهای اساسی ورعایت اصول بهداشتی اگر تمام ماین موارد رعایت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
مشکل گرانی مسکن رو حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۶ تير ۱۳۹۷
چرا حقوق فرهنگیان افزایش پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۶ تير ۱۳۹۷
قیمت سکه و طلا رو در بازار کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۲۱:۰۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
خدایا خود رحم کن زندگی ما کارگرای ساختمان خیلی سخته.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۷
خدایا فقط سلامتی تمام مریضها. زندگی سالم .الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۴۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
اقایون کارشناسان نمیکید دلار دولتی اختصاص پیدا نکنه تمام اجناس دو برابر میشه وکارمندان وبازنشستگان بااین حقوق کم چطوری زندگی کنن بااین افزایش حقوق فقط ده سال طول میکشه که قدرت خرید مردم رابه موقعیت امروز برسونه ایا دولت توانشو داره تنها راه چاره بازگشت به قانون تعاونیها وکنترل بازار وارز وکنترل التهابات بازار به نفع مردم میباشد باید دلار برکرده به زیر چهار هزار تومان وتک نرخی شدن دلار وکنترل شدید بازار
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۶ تير ۱۳۹۷
باید بیشتر به فکر مردم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
دستگاه نظارتی باید بیشتر فعالیت کند
Germany
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۶ تير ۱۳۹۷
کاش فقط جلو تورم و گرانی رامی گرفتند رشد اقتصادی نخواستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ تير ۱۳۹۷
در این شرایط باید بیشتر به فکر اشتغال جوانان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
باید کاری کرد تا بیت المال به هدر نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۷
ارز مسافرتی چه ضرورتی داره؟آیا نمیشه در سامانه ای خاص که نمایندگان.ملت هم بتونن ردیابی بکنن که کی چقدر و چرا ارز گرفته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
گرانی ها رو کنترل کنید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
بهتره همیشه یه تیم از مجلس به واگذاری ارز دولتی نظارت بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
جلوی واردات بیش از حد باید گرفته شود تا تولیدات داخلی رونق یابد
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۸:۲۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
لطفا به زیر ساخت ها توجه کنید مثلا لب تاب درست میکنند چرا قیمت این محصول باید دوبرابر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۶ تير ۱۳۹۷
بجای اینکه صورت مساله رو پاک کنید و قیمت ها بالا تر ببرید فکری به حال نظارت و رهگیری در اقتصاد باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
با سلام از دولت مردان و مجلس محترم تقاضا دارم که ارز کشور را برای زمان های بحرانی ذخیره و جلوی ورود اجناس خارجی و مسافرت های خارجی را بشدت بگیرد با تشکر از مدیر محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۶ تير ۱۳۹۷
با سلام یه سوالی د ارم چرا دولت بایستی ارز یا سکه در اختیار همه بدون هیچ ظابطه ای قرار دهد آقا هر کس تاجر موجه هست ارز در اختیارش قرار دهید مگر ما چقدر منابع ارزی داریم یا چقدر طلا داریم که مسئولان برای فروش آنها فراخوان عمومی می دهد ؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
آقآی مهدی
۱۵:۱۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
خواهشمندم جلوی فساد اقتصادی هرچه زودتر گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۶ تير ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
آخرین اخبار