مراسم نکوداشت دکتر محمد معین به مناسبت روز قلم، در آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محسن شاه رضایی معاون بنیاد ملی نخبگان کشور مراسم نکوداشت دکتر محمد معین به مناسبت روز قلم، در آستانه اشرفیه برگزار شد گفت:تجلیل از نخبگان علمی و ادبی کشور یکی از مهمترین راهکار‌ها برای هدایت نسل جوان و نوجوان به سمت علم است.

وی افزود: دکتر معین یکی از نوابغ عرصه علم و ادب ایران زمین هست که هنوز هم برخی از توانمندی‌های علمی وی ناشناخته مانده و نیاز به توجه بیشتری دارد.

همچنین نوش آفرین انصاری استاد دانشگاه تهران و مسئول شورای کتاب کودک کشور هم گفت: معین علاوه بر روحیه پژوهشگری که در خود داشت، پایه گذار بسیاری از روش‌های علمی در ادبیات فارسی شد.

وی افزود: دکتر معین با تکمیل و به چاپ رساندن لغت نامه دهخدا و تألیف همزمان فرهنگ فارسی معین، سبک علمی و بین المللی فرهنگ نویسی را در ادبیات پارسی پایه گذاری کرد.

محمدرضا امین ناصری استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران هم در این مراسم گفت: امروزه گسترش تکنولوژی‌هایی همچون اینترنت، ارتباط کشور‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را بسیار بیشتر از گذشته گسترش داده است که این مساله نیاز ما را به پشتوانه‌های فرهنگی بیشتر می‌کند.

در ادامه این مراسم، عباس مهری آتیه، اسماعیل محمدپور، رقیه آزاد نیا و مهدی امدادی از شاعران گیلانی در وصف دکتر معین اشعاری را برای حاضران قرائت کردند.

دکتر محمد معین در سال ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت به دنیا آمد، در سال ۱۳۲۱ به عنوان اولین نفر در ایران دکترای ادبیات فارسی را کسب کرد.

از دکترمحمد معین ۵۰ تألیف، ترجمه و تصحیح متون قدیمی و ۲۰۰ مقاله علمی بجا مانده که فرهنگ لغت ۶ جدی معین مهم‌ترین آن‌ها است.

وی ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ پس از ۵ سال بیهوشی دارفانی را وداع گفت و بنا بر وصیتش در آستانه اشرفیه به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/م.ع

بزرگداشت دکتر محمد معین در آستانه اشرفیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.