کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری گفت: محدودیت‌های بین المللی ایجاد شده توسط آمریکا مانع از عملی شدن تعهدات اروپا می‌شود.

تاکید روحانی بر عواقب عدم همراهی اروپا در برجامدیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توانایی و ظرفیت اتحادیه اروپا در دادن تضمین عملی به جمهوری اسلامی، گفت: اروپا نشان داده که در این مرحله زمانی در تلاش است با استفاده از توان و ظرفیت قانونی و حقوقی خود ایران تضمین عملی بدهد ولی در عین حال محدودیت‌های بین المللی ایجاد شده توسط فشارهای آمریکا مانع از عملی شدن تعهدات آنان می‌شود.

وی گفت: ممکن است اروپا به شیوه‌هایی مثل حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، وام‌های کم بهره و تشویق شرکت‌های متخصص به حضور در ایران اراده خود را برای حفظ برجام نشان دهد، ولی واقعیت این است که بیش از این نباید از اروپا توقع داشت.

حسینی با بیان اینکه  همزمان با فشار آمریکا، اروپایی‌ها در تلاش برای ایجاد راهکار و ابتکار در موضوع سیستم‌های مالی و بانکی و جابجایی پول بین دو طرف هستند ادامه داد:این حجم از مکاتبه بین اروپا و آمریکا در امور مالی و سیاسی بی‌سابقه است، اروپایی‌ها نیز نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند در برابر آمریکا مقاومت کنند و تحت تاثیر اقدامات آنها قرار نگیرند.

وی با اشاره به پیام اروپا مبنی بر عدم توانایی در تضمین سرمایه‌گذاری در ایران تصریح کرد: تردید اروپا در موضوع تضمین به ایران به دلیل فشارهای آمریکا و عدم تجربه این راه سخت توسط آنهاست، در واقع چشم‌انداز این مسیر برای آنها مبهم است.

حسینی با بیان اینکه اروپایی‌ها با توجه به توانایی محدود خود اراده قوی برای حفظ برجام دارند اضافه کرد: اروپا در برابر آمریکا برجام را میراث خود می‌داند و از نظر آنها حفظ برجام یک دستاورد و امتیاز بزرگ برای دیپلماسی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: ایران باید محدودیت‌ها و ظرفیت‌های موجود اروپا را در نظر بگیرد و با اعتماد به اراده اروپا برای حفظ برجام و اینکه قرار نیست آنها در نقش پلیس خوب باشند، بهترین تصمیم را به نفع همه طرف‌ها بگیرد.

وی به نمونه‌هایی از تلاش‌های عملی اروپا در جهت حفظ برجام اشاره کرد و گفت: رفت‌و آمدها و فعالیت‌های دیپلماسی در اتحادیه اروپا و معرفی بانک‌هایی که می‌توانند با ایران فعالیت کنند در چند هفته اخیر نشان دهنده تلاش اروپا برای حفظ برجام است.

حسینی با بیان اینکه  عملکرد اروپا در عمل به بندهای بسته پیشنهادی به جمهوری اسلامی در آینده مشخص خواهد شد، افزود: امیدواریم در آینده شاهد پیشنهادات و ضمانت‌های عملی از اروپا باشیم.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در پایان با اشاره به سفر چند روز گذشته آقای روحانی به دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس و دستاوردهای این سفر خاطر نشان کرد: یک بخش از سفر آقای روحانی روابط دوجانبه بود و بخش دیگر در مورد برجام و انتقال پیام هشدار آمیز و روشن نظام ایران برای رهبران اروپایی مبنی بر عواقب و پیامد‌های عدم همراهی کامل ‌آنها در برجام بوده است. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ تير ۱۳۹۷
شیطان بزرگ امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
بله اروپا نمی تواند مستقل از ارباب خود عمل کند
Germany
م
۱۰:۱۹ ۱۶ تير ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار