رئیس سازمان دانشآموزی ادامه داد: در حوزه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در چند ماه اخیر که مسئولیت این معاونت را بر عهدهگرفتهام مطالعات مختلفی در همه زمینههای مرتبط انجام دادیم که این مطالعات در راستای سند تحول بنیادین و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است. در نتیجه این مطالعات و با استفاده از تجربههای بهدست آمده، ۲۰ راهبرد و سیاست برای حوزه پرورشی فرهنگی تدوین شد و برای تحقق هر یک از آنها با نگاه عملیاتی برنامهریزی کردهایم.
وی افزود: از میان این ۲۰ سیاست، سه سیاست مشتمل بر توسعه فرهنگ قرآن، اقامه نماز و عترت، توسعه مهارتهای ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش آموزان به عنوان اولویت تعیین شده است که هر سه مورد با رویکرد مدرسهمحوری همچنین با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در حال انجام است.
کاظمی همچنین به کار ویژههای تعریفشده در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی یکی از این کارویژههاست که به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد؛ خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش منشور حمایت از کالای ایرانی را امضا کردند که برای ماه مهر در حوزه فرهنگسازی و البته اقدام عملی درباره مصرف کالای ایرانی برنامههای خاصی اجرا میشود. برای نمونه، ایجاد نمایشگاههای نوشتافزار بین ۲۵ مرداد تا ۱۰ شهریور در همه مناطق آموزش و پرورش کشور از برنامههای عملیاتی ما برای رسیدن به این هدف است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین از امر به معروف و نهی از منکر و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان دیگر کار ویژههای این معاونت نام برد.
رئیس سازمان دانشآموزی در ادامه به نحوه برقراری پیوند میان حوزه فرهنگی و پرورشی و سازمان دانشآموزی پرداخت و در این باره گفت: تشکلهای دانشآموزی میتوانند بهترین محل برای تحقق برخی از راهبردهای الویت دار ما را مانند توسعه مهارتهای ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحه امید و نشاط در بین دانشآموزان باشند و بیشترین نقش را در این باره بر عهده بگیرند.
وی ادامه داد: سازمان دانشآموزی به عنوان سازمانی که به دنبال افزایش مسئولیت اجتماعی دانشآموزان از طریق نقشپذیری و آماده کردن آنها برای ورود به جامعه، میتواند در این زمینه حلال بسیاری از مشکلات باشد و واقعا هم لذتی که کار تشکیلاتی دارد در هیچ یک از کارهای دیگر ندارند.
وی در ادامه به ارائه آماری از جمعیت تحت پوشش سازمان دانشآموزی پرداخت و گفت: سازمان دانشآموزی تنها تشکلی است که بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار عضو دارد و هیچ تشکلی چنین وضعیتی ندارد. امسال برنامهریزی و پیش بینی کردهایم که این مقدار را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید و در افق ۱۴۰۰، به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز برسانیم.
رئیس سازمان دانشآموزی در ادامه یادآور شد که تشکلهای دانشآموزی وابسته به این سازمان تنها تشکلهایی هستند که در هر سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت میکنند.
وی افزود: برای توانمندسازی دانشآموزان و پرکردن اوقات فراغت، آموزشهای تعاملی، دورهها، جشنوارهها، اردوهای در نظر گرفته شده است؛ غیر از این ما محتواهایی هم تولید کردهایم که در اختیار دانشآموزان و مربیان آنان قرار میگیرد؛ دانش تشکیلاتی چیزی است که دانشآموزان باید در این برنامهها یاد بگیرند و در برنامههای مختلف سازمان از خود بروز دهند. برای هر کدام از این برنامهها، اردوهای خاصی در نظر گرفته شده است که به صورت درونمدرسهای و برونمدرسهای برگزار میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بعضیها فکر میکنند که سازمان دانشآموزی در حوزه معرفتی و بصیرتی کاری نمیکند این در حالی است که برنامههایی، چون اعتکاف دانشآموزی، حج عمره دانشآموزی، سفرهای زیارتی و ویژهبرنامههای مناسبتهای مذهبی از مهترین برنامههای معرفتی هستند.
کاظمی سپس به فعالیتهای مجلس دانشآموزی و مجامع دانشآموزی اشاره کرد و گفت: ۹ میلیون دانشآموز در شوراهای دانشآموزی و ۵ میلیون دانشآموز هم در مجامع مشورتی سازمان دانشآموزی فعالیت میکنند که به صورت جدی پیگیر مشکلات دانشآموزان هستند.
رئیس سازمان دانشآموزی افزود: سعی میکنیم مجلس دانشآموزان را به استانها ببریم و همین برنامهها را در استانها برگزاری کنیم و بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان بیافزاییم.
کاظمی تاکید کرد که همه برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان دانشآموزی ذیل سند تحول بنیادین است تا ما راه را گم نکنیم.
رئیس سازمان دانشآموزی در پایان از کمبود منابع برای اجرای برنامهها و دشواری تخصیص اعتبارات ناشی از بند «چ» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان ۲ چالش مهم این سازمان نام برد و در پایان گفت: از دیدگاههای سازنده و پیشنهادهای نمایندگان برای پیشبرد فعالیتهایمان استقبال میکنیم.
انتهای پیام/