قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا زئونوز‌ها گروهی از بیماری‌های عفونی هستند که بطور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان‌ها قابل انتقال هستند.

بیش از ۲۰۰ نوع بیماری مشترک میان انسان و حیوان به ثبت رسیده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر سید کاظم فرهمند افزود: با وجود اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، سالانه صد‌ها هزار انسان را در جهان بخصوص در کشور‌های در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از قرن‌ها پیش تشخیص داده شده و در حدود ۲۰۰ بیماری از این نوع توصیف شده است. این گروه از بیماری‌ها بواسطه انواع عوامل بیماریزا از جمله باکتری ها، انگلها، قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شوند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بیشتر از ۶۰ درصد عوامل عفونی تازه شناخته شده که در دهه‌های گذشته انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است دارای منشاء حیوانی بوده اند، همچنین ۷۰ درصد از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از حیات وحش منشا میگیرد.

دکتر فرهمند گفت: بعضی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق غذا و هوا (تب مالت، سل)، برخی بوسیله گزیده شدن بوسیله پستانداران (هاری) و یا گزش حشرات (سالک) و گروهی از طریق آلودگی محیط زیست (کیست هیداتیک) قابل انتقال هستند.

وی افزود:در کشور ما برخی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بصورت بومی وجود دارند که مهمترین این بیماری‌ها عبارتند از: هاری، سالک جلدی و احشایی، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لپتوسپیروز، همچنین علاوه بر این برخی بیماری‌ها مثل بیماری دنگی که قبلا در کشور ما وجود نداشت و یا از اهمیت کمتری برخوردار بود در سال‌های اخیر بعنوان یک تهدید روزافزون در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حساس نمودن مسئولین و مدیران سایر بخش‌های توسعه جهت افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های بین بخشی همچون سال‌های گذشته نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها ایفا می‌کند.
 
 
انتهای پیام// ج.ر
 
 

بیش از 60 درصد عوامل عفونی دارای  منشا حیوانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.