محققان کمپانی IBM در حال توسعه تراشه‌ای سریع و قدرتمند برای به کاری در هوش‌مصنوعی جهت آموزش هرچه بهتر آن هستند.

محققان شرکت IBM تراشه‌ای قدرتمند و سریع برای هوش مصنوعیبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به لطف تراشه‌های قدرتمند گرافیکی و پیشرفت در محاسبات توزیع، بهینه‌سازی الگوریتم‌ها در هسته هوش‌مصنوعی آسان‌تر از همیشه است.اما این تراشه‌ها در سخت‌افزارهای فعلی کارایی ندارد. حتی با سی‌پی‌یو‌های قدرتمند امروزی چند هفته زمان برای آموزش یک شبکه عصبی وقت لازم است.

محققان شرکت IBM به دنبال ساخت یک تراشه جدید برای آموزش هوش‌مصنوعی هستند. کارشناسان این شرکت در مقاله‌ای با عنوان ((دقت برابر برای آموزش شبکه عصبی با استفاده از حافظه آنالوگ))، به توصیف سیستم متشکل از ترانزیستور و خازنی می‌پردازد که می‌تواند شبکه عصبی را با سرعت، دقت و صرفه‌جویی در انرژی آموزش دهد.

شبکه‌های عصبی شامل واحدهای متصل شده، به نام نورون هستند. هر نورون ورودی‌های عددی را دریافت می‌کند. در یک شبکه پایه، نورون‌های مستقل ورودی‌ها را با یک مقدار(وزن) مشخص دریافت می‌کند و به یک تابع فعال‌سازی منتقل می‌کند. با استفاده از یک استراتژی خاص وزن هر ورودی در طول فرآیند تقلیل می‌یابد و دقت خروجی افزایش می‌یابد.

محققان شرکت IBM تراشه‌ای قدرتمند و سریع برای هوش مصنوعی

استفانو آمبروجیو، کارشناس شرکت ای‌بی‌ام گفت: رایانه‌های متعارف مقدار زیادی انرژی برای محاسبات مصرف می‌کنند ولی این مصرف انرژی در تراشه جدید به شدت کاهش یافته است. دانشمندان راه‌حل کاهش مصرف انرژی در رایانه‌های متعارف و بهبود عملکرد آن را حافظه آنالوگ و قطعات الکترونیکی سنتی می‌دانند. سلول‌های مستقل از یک جفت فاز تغییر حافظه(PCM)، یک خازن و سه ترانزیستور تشکیل شده است.

فاز تغییر حافظه(PCM) اطلاعات ذخیره شده در حافظه سطحی را در حافظه اصلی ذخیره می‌کند؛ در واقع PCM یک شکل بی‌ثبات از حافظه است که برای ذخیره داده‌ها به یک منبع قدرت خارجی نیاز ندارد. خازن نمی‌تواند انرژی را برای بیش از چند میلی ثانیه حفظ کند اما می‌تواند آن را به سرعت برنامه‌ریزی کرد.

محققان شرکت IBM تراشه‌ای قدرتمند و سریع برای هوش مصنوعی

تحقیقات جدید بر روی PCMها امیدوارکننده است. با استفاده از این PCM‌ها تراشه‌ 100 برابر سریع‌تر محاسبات را انجام می‌دهد و 280 برابر قدرت کمتری نسبت به گذشته نیاز دارد.

آمبروجیو گفت: ما می‌توانیم محاسبات را با روشی دقیق‌تر به عنوان نرم‌افزار انجام دهیم. این مقام مسئول در کمپانی ای‌بی‌ام ابراز امیدواری کرده است که در آینده برای آموزش شبکه‌های عصبی در گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها از تراشه‌های جدید کمپانی IBM استفاده شود.


بیشتر بخوانید: ۵ تکنولوژی که تا ۲۰ سال آینده زندگی انسان‌ها را متحول می‌کنند+ تصاویر


انتهای پیام/

هوش‌مصنوعی با تراشه جدید شرکت IBM سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.