عضو شورای شهر تهران، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها را مهمترین چالش در احیای بافت فرسوده عنوان کرد.

عبدی/ عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها مهمترین چالش در احیای بافت فرسودهمحمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جلسه امروز کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص احیا و نوسازی بافت فرسوده گفت: یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری احیای بافت فرسوده است.

وی افزود: موضوع احیای بافت فرسوده به قدری اهمیت دارد که یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است و رئیس جمهور به شخصه به موضوع ورود کرده است.

سالاری مهمترین چالش در احیا و نوسازی بافت فرسوده عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادی ذی مدخل دانست و گفت: در جلسه امروز با دعوت تمامی مسئولان دستگاه‌های ذی مدخل تلاش شد به یک نظریه و رویکرد واحد برسد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: طبق گزارشات ارائه شده از مجموع 3 هزار 268 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران مبتنی بر رویکردهای قدیم (نوسازی تک پارسلی و چند پارسلی یا چند بخشی) با رویکرد مشارکت، 40 درصد از بافت فرسوده شهر تهران احیا و نوسازی شده است.

وی با اشاره به تاثیر بسزای بسته‌های تشویقی اعم از عدم دریافت صدور پروانه، کمک در سود بانکی و امثال اینها در نوسازی بافت فرسوده گفت: چنانچه دولت هم بر تعهدات خود اعم از پرداخت‌ وام‌های بلند مدت با سود کم، واگذاری انشعابات رایگان و ... عمل کند قطعا بسته های تشویقی موثرتر خواهد بود و نوسازی بافت‌های فرسوده با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سالاری با اشاره به مدل بازآفرینی شهری که امروزه در دولت تصویب شده است گفت: ستاد بازآفرینی شهری شکل گرفته است که در استان‌ها استاندار مسئول و در شهرها شهردار مسئول آن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌های دولتی بر وعده‌های خود عمل کنند، قطعا شاهد تحول قابل توجهی در زمینه نوسازی و احیای بافت فرسوده خواهیم بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به طرح ملی بازآفرینی شهری گفت: در این طرح ضمن اینکه نهادها در توسعه زیربناها و خدمات پیش‌بینی شده اند؛ در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان، افزایش آگاهی آنها و بحث جریان‌سازی احیای بافت فرسوده ورود کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مدل بازآفرینی شهری بهترین مدل احیای بافت فرسوده است گفت: مشکل ما در خصوص احیای بافت فرسوده عدم وفای دولت به وعده‌های خود است.

سالاری افزود: تقاضای ما از دولت وفای به عهد خود در خصوص احیای بافت فرسوده است؛ بر این اساس اعتماد بخش خصوصی در این زمینه بیشتر می‌شود و به تبع مشارکت‌های جدی توسعه‌گر و واحدهای خصوصی را در حوزه نوسازی بافت فرسوده مشاهده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ورود دولت در احیای بافت فرسوده مفهومی ندارد گفت: بر اساس تجربیات گذشته دولت نباید به صورت مستقیم در حوزه احیای بافت فرسوده ورود کند بلکه با فراهم‌ آوردن زیرساخت‌ها توسعه‌گران را در سرمایه‌گذاری احیای بافت فرسوده تشویق کنند.

سالاری با اشاره به اینکه در گذشته بسته‌های تشویقی در مناطق شمالی لحاظ می‌شد گفت: باید بسته‌های تشویقی در حوزه کالبدی و حوزه‌های دیگر از جمله تامین سرانه‌های خدماتی و زیرساختی را در مناطق کم برخوردار و جنوب شهر تهران متمرکز کنیم. همچنین این بسته ها را در مناطق شمالی محدود سازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار