طبق آنچه در ماده 25 قانون کار مطرح شده است، فقط با پایان مدت قرارداد کارفرما می تواند قرارداد کارگر را تمدید نکند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارها شاهد این موضوع بوده ایم که پرسنل شاغل به دلایل وقوع مسائل شخصی بین کارفرما و کارگر اخراج می شوند، در حالی که اگر کارگر از قانون کار اطلاع داشته باشد، می تواند این امر کار غیر قانونی را در مراجع حل اختلاف وزارت کار پیگیری کند.

در ماده 25 قانون وزرات کار، این موضوع به طور صریح مطرح شده است که وقتی قراداد های موقت بین کارگر و کارفرما منعقد می شود، هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند.

بنابر این گزارش، در برخی قرادادها کارفرما بندی را به قرارداد کار اضافه می کند که کارفرما می توند با اعلام قبلی به کارگر از 15 روز یا یک ماه زودتر، قرارداد را فسخ کند. اگر چنین اتفاقی  روی دهد، کارگر می تواند با مراجعه به مراجع حل اختلاف وزارت کار، رای بازگشت به کار بگیرد و در این صورت از زمان اخراج تا زمان صدور رای به عنوان زمان تعلیق در نظر گرفته می شود. همچنین حق السعی این مدت با احتساب جرائم سازمان تامین اجتماعی از طریق کارفرما به کارگر باید پرداخت شود.

همچنین طبق آنچه در ماده 25 قانون کار مطرح شده است، فقط با پایان مدت قرارداد کارفرما می تواند قرارداد کارگر را تمدید نکند. همچنین در شرایطی که قصور یا تخلفات کارگر در مورد کارفرما به شکلی باشد که جبران خسارت های وارده به کارفرما سخت باشد، کارفرما می تواند قرارداد را فسخ کند. البته این فسخ قرارداد که بر اساس خسارت یا تخلف شکل گرفته است باید توسط افرادی که در کمیته انضباطی مشغول به فعالیت هستند، تایید شود.

بنابر این در شرایط عادی کارفرما نمی تواند حتی با اطلاع و اعلام قبلی، قرارداد کار پرسنل خود را فسخ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۷
ایا کارگری که به زور به کارفرما تحمیل شود برای کار در ان واحد مفیده یا حتی برای خودکارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۲ تير ۱۳۹۷
واله ايران خودرو كه يه عده از ما به بهانه تحريم و كم شدن توليد اخراج كرد عين آب خوردن
آخرین اخبار