استفان هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا به خاطر سخنرانی در همایش سالانه منافقین شدیدا مورد انتقاد یکی از رسانه‌های این کشور قرار گرفت.

تقبیح حمایت نخست وزیر سابق کانادا از منافقینبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری «نشنال پست» کانادا در یادداشتی به انتقاد از حضور استفان هارپر نخست‌وزیر سابق این کشور در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس پرداخت. 

این پایگاه خبری در تحلیلی به قلم  خود آورده است: کانادا تا سال 2012 مجاهدین خلق (منافقین) را یک گروه تروریستی می‌نامید. این گروهک به خاطر سابقه منفی خود حتی در میان مخالفین حکومت ایران نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

نشنال پست همچنین به نقل از «توماس جونیو» استاد دانشگاه اُتاوا نوشته است: "هارپر آشکارا از یک گروهک تروریستی حمایت می‌کند. یک گروه کاملا نامشروع، غیردموکراتیک و فرقه‌ای که به هیچ وجه جایگزینی برای حکومت فعلی ایران به شمار نمی‌رود."

یک روزنامه‌نگار کانادایی مخالف ایران نیز در گفتگو با این پایگاه خبری، مجاهدین خلق را گروهی تروریستی نامید که "تروریست بودن آن مستند به شواهد متقن است و جنایات بسیاری را علیه بشریت انجام داده است."

انتقادها موجب شد سخنگوی هارپر در مقام پاسخگویی برآمده و مدعی شود سخنان هارپر در همایش منافقین لزوما به این معنی نیست که وی حکومتی در ایران را که توسط مجاهدین خلق اداره شود، تایید می‌کند.



آمریکا و کانادا در سال 2012 نام مجاهدین خلق را از لیست گروه‌های تروریستی حذف کردند. مطالعه‌ای که اندیشکده آمریکایی RAND در سال 2009 درباره این گروه انجام داد، نشان می‌دهد مواردی همچون "برگزاری جلسات سرزنشِ خود در حضور دیگران، طلاق اجباری، تجرد، جدایی اجباری از خانواده و دوستان و تفکیک جنسیتی" در این گروهک دیده می‌شود.

گروهی از دانشگاهیان ایران در سال 2011 در بیانیه‌ای ادعاهای منافقین درباره پرچمداری دموکراسی در ایران را رد کرده و اعلام کردند: "گروهک مجاهدین خلق هیچ پایگاه سیاسی در ایران نداشته و از هیچ حمایت اصیلی در میان توده‌های مردم نیز برخوردار نیست."

طبق تحلیلی که نیویورک تایمز در سال 2011 ارائه داد، سیاست‌مداران آمریکایی به خاطر حضور در نشست‌های مجاهدین خلق و سخنرانی در آنها مبالغ کلانی تا 50 هزار دلار دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: منافقین ، کانادا ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار