رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در این زمان که بحث ترمیم کابینه دولت مطرح شده، رئیس جمهور از وزرای جوان استفاده کند.

مسئولان باید جوانان را در عرصه مدیریت باور کنندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین همایش ملی جوانان و قانونگذاری با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها، سید فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان مجلس، فاطمه حسینی نماینده مردم تهران، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و ساعی نماینده مردم تبریز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تأکید بر اینکه ما دارای یک جامعه جوان هستیم، گفت: این جامعه می‌تواند برای ما سراسر فرصت باشد و در صورت عدم تدبیر درست به یک آفت تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه فرهیختگی یکی از امتیازات جامعه جوان ماست، به دلیل داشتن دانشگاه‌های خوب و نظام آموزشی نسبتا خوب است، اظهار کرد: چرا ما از این ظرفیت جوان استفاده نمی‌کنیم، بنده در سن 32 سالگی نماینده مجلس شدم و حتی در دوران دفاع مقدس جوانان ما جنگ را اداره کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خطاب به تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: شما چه سنی را به عنوان جوان انتخاب کرده‌اید؟ در پاسخ جلالی عدد 29 سال را شنید که بسیار تعجب کرد و افزود: که در این صورت فراکسیون جوانان مجلس باید میانسال محسوب شود (باخنده).

جلالی با اشاره به اقدامات جوانان شاهرودی در زمان دوران دفاع مقدس هم بیان کرد: شهید زین‌الدین از بچه‌های شاهرود بود که در سن 27 سالگی فرمانده لشکر شد و همه وی را باور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تأکید کرد: اکنون سرداران بزرگ ما کسانی هستند که قبلا جوان بودند و البته هنوز هم با انرژی می‌خواهند کشور را اداره کنند، این باور را همه مسئولان و جوانان باید داشته باشند. البته مسئولان اولی‌تر هستند.

وی تصریح کرد: برخی وزرای کنونی حتی زیر سن 30 سالگی وزیر شدند، آقای لاریجانی هم زیر سن 30 سالگی ریاست صدا و سیما را برعهده گرفت، اما اگر اکنون یکی از مدیران شبکه‌ها جوان باشد، آن را به راحتی از نظر سن قضاوت می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: روسای جمهور، نخست وزیر، وزرا و روسای سازمان‌ها در ابتدای انقلاب در همان سن جوانی بودند که به درستی هم اقدام و کشور را اداره کردند.

جلالی با بیان اینکه انسان‌ها در جوانی می‌خواهند خود را نشان دهند، افزود: جامعه باید این موضوع را جهت دهد، جوانان در اوایل انقلاب یک اورکت کره‌ای می‌پوشیدند و سوار بر یک موتور هوندا می‌شدند تا خودنمایی کنند و ما دعا می‌کردیم هرچه زودتر ریش‌مان دربیاید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: این خودنمایی زمانی که در عرصه مدیریت وجود داشته باشد یک جوان می‌خواهد خود را به خوبی نشان دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه باید کار را به دست جوانان حتی در همین شرایط سخت امروز سپرد، گفت: با مدیریت جوانان می‌توان از این شرایط عبور کرد، اکنون یک وزیر جوان در کابینه دولت وجود دارد که موفق عمل کرده است البته خانم زرآبادی خیلی از وی سوال می‌پرسد ولی ما این وزیر را قبول داریم.

وی افزود: واعظی در دوره وزارتش یک جوان را شناسایی کرده و به عنوان جایگزین خود قرار داده است، اگر همه وزرا در دوره وزارت خود یک مدیر جوان را تربیت کند تا بعد از آنها سکان دار وزارت شود، کار بسیار خوبی است.

جلالی با تأکید بر اینکه ما قصد تضعیف کسی را نداریم، بیان کرد: برخی دیگر انگیزه کافی ندارند و سن مدیریتی خود را گذرانده‌اند در صورتی که نظام اجرایی کشور باید خود را نوسازی کند حداقل در جایی که برخی سن بالایی دارند معاونان خود را از جوانان انتخاب کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: در این زمان که بحث ترمیم کابینه دولت مطرح شده، آقای روحانی از وزرای جوان و یا حداقل معاونان جوان برای وزرا استفاده کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: اگر برخی از ما از عرصه مدیریت خارج نشویم به حول و قوه الهی خداوند خودش ما را خارج می‌کند.

وی گفت: یک جوان ریسک کرده و ارتباط برقرار می‌کند، برخی از آدم‌ها حتی برای بلند شدن از صندلی دچار زحمت می‌شوند.

جلالی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس یک مرکز جوان است، افزود: زمانی که کارشناسان ما به برخی جلسات می‌روند آنها انتقاد می‌کنند که این کارشناسان بسیار جوان هستند اما در صورتی که همین جوا‌ن‌ها صنعت هسته‌ای ما را پدید آوردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: جوانان در امر قانونگذاری هم کمک بسیاری به ما کردند و باید از دانش آنها در تمام مسائل قانونگذاری استفاده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه جوانان با انگیزه و با سوادی در این دوره از مجلس شورای اسلامی حضور دارند، اظهار کرد: توجه به امور جوانان در قوانین مجلس هم قابل مشاهده است مانند قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال 94 و یا تحت حمایت از جوانان در عرصه‌های مختلف در قانون برنامه ششم توسعه البته چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

وی همچنین با اشاره به فاصله میان صنعت و دانشگاه هم اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار خود با دانشگاهیان در ماه مبارک رمضان بر کم شدن این فاصله تأکید کردند و فرمودند که مدیران صنعتی باید پشت در دانشگاه باشند نه آن که دانشگاهیان به سراغ مدیران صنعتی بروند.

جلالی تصریح کرد: ما در آینده می‌خواهیم چه اقدامی انجام دهیم و فضای اقتصادی ما را به چه سمتی می‌خواهد ببرد تمامی این مسائل را باید در همان تحصیلات دانشگاهی مورد نظر قرار دهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پایان بیان کرد: بیشتر دانشگاه‌ها جوانان را به سمت رشته‌های تحصیلی راحت‌تر سوق می‌دهند بر این اساس اکنون بیکاری در جامعه وجود دارد البته بحث مواد مخدر هم یکی از چالش‌های حوزه جوانان است که باید برای آن راهی اندیشیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار