فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: با افزایش بیش از صد در صدی جرم در فضای مجازی روبرو هستیم؛ شهروندان می بایست با مراقبت وتوجه اقدام به همکاری با فروشندگان یا خریداران اینترنتی کنند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سردار مهدی معصوم بیگی  در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: در حوزه فضای مجازی به رغم اجرایی شدن برنامه های مقابله با جرائم سایبری از سوی پلیس فتا استان اصفهان در سه ماهه اول سال جاری با افزایش بیش از صد در صدی جرم در این فضا روبرو هستیم که اهم این جرائم شامل برداشت های غیر مجاز اینترنتی از حساب های شهروندان ،کلاهبرداری و هتک حیثیت با نشر محتوا های خصوصی می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات نیروی انتظامی در این حوزه مشخص شده است که منشا اکثر این جرائم ناشی از  عدم وجود آگاهی در بین شهروندان و قربانیان این جرائم بوده است چرا با وجود این فقدان اطلاع و آگاهی فرصت وقوع جرم از سوی خود قربانیان برای مجرمین فراهم می شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: بنابراین با افزایش شناخت و آگاهی از این حوزه و به تبع آن افزایش مراقبت شهروندان بستر وقوع جرم کاهش چشمگیر خواهد داشت که مشخصا برداشت های غیر مجاز از حساب های اینترنتی شهروندان به طور مستقیم ناشی از این علت می باشد.

وی با اشاره به تغییر چهره جرم نسبت به سال های قبل، توضیح داد: مهاجرت جرم به فضای مجازی با شیبی قابل توجه حکایت از آن دارد که برنامه های افزایش سواد اینترنتی جدی تر دنبال شده و آگاهی های مردم در این حوزه باید بیش از پیش افزایش یابد.

عضو شورا تامین استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به آمار ها و شرایطی که در قبال جرائم اینترنتی به وجود آمده برنامه های مقابله با این جرائم منجر به افزایش 25 درصدی برخورد با پایگاه های اینترنتی مجرم در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه شده است.

وی با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی در نظارت بر مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی، اذعان کرد: از طرفی بازدید تخصصی و سرکشی به مراکز  ارائه دهده خدمات اینترنتی توانسته اشراف نیروی انتظامی و پلس تفتا را در این حوزه افزایش دهد چراکه از وظایف نیروی انتظامی در قبال فضای مجازی ایجاد بستری امن برای کاربران و شهروندان است.

معصوم بیگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا به عنوان حوزه ای که با توجه به شعار سال از اهمیت ویژه ای برخوردار است با تمرکز بر باندهای کلان فعال در این حوزه توانسته ایم با بسیاری از مجرمین سازمان یافته برخورد کنیم؛ در این حوزه توانسته ایم با افزایش بیش از 100 درصدی مقابله با این جرائم جرائم این حوزه را تا حدودی کنترل کنیم.

وی ادامه داد: مقابله جدی با قاچاق کالا از آن جهت مود توجه بوده و از اهمیت ویژه ای برخودار است که در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش بیش از 200 درصدی پرونده های تخلف بیش از 150 میلیون ریال روبرو هستیم همچینین در قبال پرونده های با رقمی بالغ بر 1 میلیارد ریال شاهد افزایش حدود 40 درصدی بوده ایم.

فرماندهی انتظامی استان اصفهان تشریح کرد: با اقداماتی که در این حوزه یعنی قاچاق کالا صورت گرفته مقدار کالاهای مکشوفه با افزایش 45 درصدی تا رقمی بالغ بر 400 میلیارد ریال افزایش یافته است همچنین شاهد افزایش 18 درصدی بازداشت شدگان و مجرمین این حوزه هستیم.

وی با اشاره به تلاش های انتظامی در برخورد با سارقین اظهار کرد: در حوزه مقابله با عمل مجرمانه سرقت موفق به دستگیری حدود 4400 سارق شده ایم که حاصل تلاش های تیم های کارشناسی و کارآگاهی بوده از طرفی آمار ها از انهدام 46 باند سرقت حکایت دارد.

معصوم بیگی بیان کرد: از طرفی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت تلاش نیرو انتظامی در بازگردانی اموال مسروقه به صاحبان مال فعالیت نیرو های انتظامی حکایت از بازگردانی بیش از 320 میلیارد ریال از اموال مسروقه دارد.

وی در خصوص فرآیند مجرمانه سرقت گفت: از طرفی شاهد فعالیت باند های سرقت در فضای مجازی به منظور فروش اموال مسروقه هستیم که از نمونه های بارز این سایت ها، پایگاه اینترنتی دیوار میباشد؛ بنابراین شهروندان باید توجه داشته باشند که می بایست با مراقبت وتوجه اقدام به همکاری با فروشندگان یا خریداران اینترنتی کنند.

فرمانده  انتظامی استان اصفهان توضیح داد: در حوزه ی آموزش همگانی که از وظایف مستمر نیروی انتظامی به شمار می رود موفق به انجام اقدامات قابل توجهی شده ایم؛ صرفا در حوزه ارتقا فرهنگ ترافیک توانسته ایم بیش از 64 هزار نفر در مدارس و مراکز آموزشی را آموزش دهیم و این امر از آن جهت اهمیت ویژه دارد که استان اصفهان در بین استان های کشور رتبه اول در جانباختگان تصادفات موتور سیکلت را داراست.

وی با اشاره به اهمیت مسئله آموزش در کاهش تصادفات توضیح داد: به منظور کاهش آمار های مذکور با هماهنگی شهرداری ها در محل های مختلف شهری اقدام به آموزش موتور سواران کرده ایم اما اقدامات نیرو انتظامی به واسطه آمار های قابل تامل در این حوزه کفایت نمی کند بنابراین از همه دستگاه های مسئول در این حوزه انتظار یاری رسانی داریم.

انتهای پیام /س

نشست خبری فرمانده انتظامی استان اصفهان

برچسب ها: نیروی انتظامی ، سرقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار