«پرس‌تی‌وی» توانسته شبهاتی را که درباره اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی مطرح می‌شود، خنثی کند و در مقابل این هراس سه‌گانه به موفقیت قابل توجهی دست یافته است.

بررسی عملکرد «پرس‌تی‌وی» در گفتگو با دکتر صدرالحسینی کارشناس‌ارشد مسائل غرب آسیابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛۱۱ تیرماه شبکه «پرس‌تی‌وی» ۱۲ ساله می‌شود. شبکه‌ای که واقعیت‌های دنیا را آن‌گونه که باید به گوش جهانیان می‌رساند. «پرس‌تی‌وی» در راهی پر فرازونشیب توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان انگلیسی زبان خود باز کند و بخش عمده‌ای از هجمه‌ها و ذهنیت‌های نادرستی را که از ایران داشته‌اند تغییر دهد.

 


بیشتر بخوانید:ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه 


در این ۱۲سال عمرش با تمام محدودیت‌های ماهواره‌ای و کارشکنی‌هایی که رسانه‌های رقیب بر او روا داشته‌اند، ایستادگی کرده و خوش درخشیده است. به بهانه ورود «پرس‌تی‌وی» به سیزدهمین سال فعالیت پای صحبت دکتر سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس‌ارشد مسائل غرب آسیا نشستیم و ارزیابی‌اش را از عملکرد این شبکه جویا شدیم.

به نظر شما کارکرد‌های شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص شبکه‌ای همچون «پرس‌تی‌وی» چه می‌تواند باشد؟

یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های شبکه‌های برون‌مرزی ازجمله «پرس‌تی‌وی» با توجه به وسعت بینندگان آن در پنج قاره مختلف قطعا می‌تواند تاثیر مثبت در افزایش دوستداران انقلاب اسلامی باشد. دیگر کارکرد آن شناساندن انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن در ۴۰ سال گذشته است.

البته نباید فراموش کرد یکی از مهم‌ترین کارکرد‌ها مقابله با هجمه‌های گوناگونی است که امروزه در سراسر دنیا علیه ما وجود دارد و می‌تواند مانعی در برابر این تخریب‌ها باشد. با عنایت به تاثیرگذاری مثبت «پرس‌تی‌وی» بود که نظام سلطه رسانه‌ای با هزینه‌های سنگین، چندین نوبت تلاش کرد تا این رسانه را از مجموعه ماهواره‌های موجود حذف کند و اجازه ندهد بینندگان و شنوندگان بیشتری به آن بپیوندند.

با اقدامات موثری که مدیریت رسانه ملی انجام داده، شبکه «پرس‌تی‌وی» یکی از رسانه‌هایی است که در ارتباط با مسائل داخلی کشور و منطقه‌ای و نیز شناساندن نظام سلطه و به‌خصوص نظام آمریکایی توانسته بر مخاطبانش اثرگذار باشد و این شبکه در این جنگ رسانه‌ای که بر کسی پوشیده نیست توانسته، موقعیت خود را با توجه به امکانات و داشته‌های خود و توانمندی‌های فنی و محتوایی‌اش پیدا کند و نسبت به تمام شبهات پاسخگو باشد.

به نظر می‌آید شبکه «پرس‌تی‌وی» جایگاه قابل توجهی در سپهر رسانه‌ای دنیا پیدا کرده که البته به آن معنا نیست که استفاده از ابتکارات جدید در دستور کار قرار نگیرد. قطعا و یقینا مدیران شبکه با توجه با افزایش حملات نظام سلطه رسانه‌ای با نوآوری و ابتکارات جدید می‌توانند مخاطبان خود را نسبت به واقعیت‌های موجود در غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران آگاهی بیشتری ببخشند.

به نظر شما شبکه «پرس‌تی‌وی»، چقدر توانسته در کاهش اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی موفق عمل کند؟

«پرس‌تی‌وی» توانسته شبهاتی را که درباره اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی مطرح می‌شود، خنثی کند و در مقابل این هراس سه‌گانه به موفقیت قابل توجهی دست یافته است. با توجه به افزایش عمر شبکه، فزونی مخاطبان و افزایش حملات، توقعات از «پرس‌تی‌وی» افزایش یافته است.

آیا شبکه «پرس‌تی‌وی» توانسته صدای مظلومیت مردمان کشورهایی، چون یمن، سوریه، فلسطین و... را به گوش جهانیان برساند؟

در شرایط کنونی که نظام سلطه رسانه‌ای با تقویت امپراتوری خود تلاش می‌کند صدای مظلومان عالم به‌خصوص مردم یمن، افغانستان، عراق، سوریه و... شنیده نشود یا به شیوه و به شکل دلخواه نظام سلطه شنیده شود، «پرس‌تی‌وی» مقابله به‌مثل مناسبی انجام داده و در این رابطه توانسته به موفقیت‌هایی دست‌یابد.

«پرس‌تی‌وی» در نشان دادن فرهنگ ایرانی- اسلامی، به مخاطبان خود چگونه عمل کرده است؟

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مخاطبان «پرس‌تی‌وی»، غیرایرانی هستند در این خصوص این شبکه در ابتدای راه است و باید تلاش کند و فعالیت بیشتری را درباره این موضوع انجام دهد. با عنایت به دلایل تشکیل و راه‌اندازی شبکه در امور سیاسی و تحلیل‌های دقیق و رساندن دیدگاه انقلاب اسلامی به گوش مخاطبان به نظرم موفق‌تر بوده است تا موضوع معرفی و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی. اما با توجه به رویکرد‌های متعدد اجتماعی که این رسانه دارد به نظرم در بعد ارائه الگوی قابل قبول با استفاده از الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌تواند از شبکه‌های موفق قلمداد شود که بسی راه طولانی و قابل توجهی در پیش دارد.

به نظر شما کمبود چه برنامه‌هایی در این شبکه احساس می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند این شبکه را پرمخاطب کند، گسترش استفاده از دیدگاه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در بیرون مرزهاست. به این معنا که اگر از چهره‌های متعدد سیاسی در کشور‌های مختلف و با بهره‌مندی از نگرش‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی بیشتر استفاده کند مخاطب بیشتری را جذب می‌کند. آنجایی که «پرس‌تی‌وی» به سراغ سیاستمداران کشور‌های مختلف می‌رود و نظرخواهی می‌کند و در میزگرد‌های خود چه به صورت مستقیم یا اسکایپ یا تلفنی از صاحب‌نظران استفاده می‌کند، بینندگان آن افزایش می‌یابند.

موضوع دیگری که باید این شبکه مدنظر داشته باشد نظرسنجی‌های آنلاین از مخاطبان کشور‌های مختلف است، چراکه این کار می‌تواند در حقیقت مخاطب را افزایش دهد و این کاری است که تمام رسانه‌های دنیا انجام می‌دهند.

دیگر اینکه استفاده از خبرنگاران حاضر در کشور‌های مختلف و فرستادن آن‌ها برای تهیه گزارش از سر صحنه و همچنین بهره‌گیری از کارشناسان و خبرنگاران بومی آن کشور‌ها و همچنین استفاده از فیلم و عکس و مصور کردن اخبار و اطلاعاتی که به سمع‌ونظر مخاطب می‌رسد، در افزایش بینندگان موثر خواهد بود. آخرین موضوعی که باید این شبکه توجه داشته باشد استفاده از کارشناسانی است که باید در اتاق فکرش حضور داشته باشند به این مفهوم که در سایه باشند و سیاست‌های رسانه‌ای به‌خصوص منطقه‌ای را به شبکه منتقل کنند و از آن برای برنامه‌سازی بهره گیرند.

ارزیابی کلی شما از عملکرد این شبکه چیست؟

«پرس‌تی‌وی» با توجه به رقبای قوی و نظام سلطه رسانه‌ای که در دنیا وجود دارد تاثیرگذاری مثبتی داشته و اقدامات موثری برای جذب مخاطب انجام داده است و می‌تواند در فضای رسانه‌ای دنیا پاسخگوی شبهاتی که وجود داشته و دارد، باشد.

شما چه چشم‌انداز روشنی را در آینده برای «پرس‌تی‌وی» می‌بینید؟

با توجه به رویکرد مناسب و بیان واقعیت‌ها و اصرار به تبیین خط روشن انقلاب اسلامی، مخاطبان شبکه قطعا افزایش می‌یابند. البته باید نظرات کارشناسان و تقویت اتاق فکر را مدنظر داشته باشد. در این صورت است که چشم‌انداز روشنی خواهد داشت و در بین شبکه‌های انگلیسی زبان، نمره قابل قبولی خواهد گرفت.

منبع:روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

«پرس‌تی‌وی» جایگاه قابل توجهی در سپهر رسانه‌ای دنیا پیدا کرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.