شجاع پوریان با بیان اینکه ۶۰ درصد متکدیان تهران از شهر‌های دیگر می‌آیند گفت: شهردار تهران بر طرح جمع آوری متکدیان تاکید دارد.

۶۰ درصد متکدیان تهران از استان‌های دیگر می‌آیند/ تأکید افشانی بر اجرای طرح جمع آوری متکدیانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری ولی‌الله شجاع پوریان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران صبح امروز تحت عنوان معرفی جشنواره تابستانی‌ شادستان‌ در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

شجاع پوریان‌ با بیان اینکه علاقمند هستم تا با مجموعه رسانه‌های کشور و به ویژه رسانه‌های تهران ارتباطات‌ بیشتری داشته باشم گفت: در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی حرف‌های زیادی داریم و در این جلسه تحت عنوان فعالیت‌های تابستانی برنامه‌های معاونت را اعلام می‌کنم.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم که شرایط فعلی را احصا‌ کنیم و بعد برنامه‌ریزی کنیم. سعیمان بر این است که آسیب‌های گذشته را شناسایی‌ کنیم و به عنوان یک مجموعه جدید با نگاهی پخته وارد این حوزه شویم.

شجاع‌ پوریان با بیان اینکه ما مجموعه‌ای تحت عنوان شوراهای راهبردی‌ راه‌اندازی کردیم، گفت: به جای اینکه به فکر مدیران اکتفا کنیم صاحب‌نظران را از دانشگاه‌ها دعوت کردیم و نظرات آنها را کسب کردیم‌.

وی ادامه داد: در بحث فعالیت‌های اجتماعی به جای اینکه متولی باشیم‌ و هزینه‌ها را از جیب شهرداری بدهیم کار را به تشکل‌های مردم نهاد سپردیم‌ و بخش زیادی از هزینه‌های مالی شهرداری از این طریق کاسته شد.

شجاع پوریان‌ با بیان اینکه رسانه‌ها همواره انتقاد داشته اند که معاونت فرهنگی و اجتماعی کار سایر سازمان‌ها را انجام می‌دهد گفت: در این دوره تلاش کرده‌ایم که برنامه‌ها کیفی شوند‌ و از هزینه‌ برنامه‌ها کم کرده‌ایم و به اثرگذاری آن پرداخته‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در منابع مالی و اجرای برنامه‌ها برای ما مهم بوده اظهار کرد: برنامه‌های فعلی معاونت فرهنگی با یک دهم هزینه‌های قبل برگزار می‌شود، زیرا مدیریت منابع مالی یکی دیگر از رویکرد‌های ما است.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار کار ویژه‌ای را برای تکریم پیشکسوتان‌ قرآنی انجام دادیم، گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی ارتباطات خوبی با سایر بخش‌های فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و سازمان تبلیغات داشته است. از امروز 83 روز تا پایان تابستان فرصت داریم. تابستان فرصت طلایی برای فعالیت‌های حوزه فرهنگی است.

شجاع پوریان‌ افزود: با توجه به تأکیدات‌ رهبر انقلاب برای توسعه نشاط اجتماعی ما به بحث تابستان توجه بیشتری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شادی در افزایش کار جامعه اثر دارد و تحکیم خانواده‌ها را به دنبال دارد خاطرنشان کرد: گروه‌های مخاطبی مختلفی نظیر سالمندان، دانش آموزان، جانبازان و زنان و دختران هدف ما هستند.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان برای سالمندان برنامه هفتگی دوشنبه‌های سالمندان را در بوستان‌های تهران برگزار خواهیم کرد گفت: چهارشنبه‌ها را به جانبازان اختصاص داده‌ایم و برای این گروه از افراد شهر برنامه‌های ویژه داریم.

شجاع پوریان‌ با بیان اینکه برای هیچ یک از برنامه‌های تابستانی شهرداری تهران هزینه‌ای دریافت نخواهیم کرد گفت: جشنواره دختران تهرانی را داریم که ویژه زنان و دختران برگزار خواهد شد و از دختران خلاق و موفق در حوزه‌های علمی و هنری در این جشنواره‌ها حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه جشنواره هنر زنان در بوستان زنان برگزار می‌شود و بانوان در پارک چیتگر می‌توانند دوچرخه سواری کنند، گفت: در 22 منطقه تهران 22 پارک را مشخص کرده‌ایم تا سالمندان در آن گرد هم آیند.

شجاع پوریان اظهار داشت: شهرداری در گذشته قلکی‌ بوده که به آموزش و پرورش پول می‌داده است. ما در این دوره با آموزش و پرورش فعالیت مشترک خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه آموزش حقوق شهروندی از ضروریات‌ فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی است گفت: مسائل مربوط به فراگیری و یادگیری حقوق شهروندی را به شهروندان آموزش خواهیم داد.

شجاع پوریان با بیان اینکه طرح جمع آوری متکدیان‌ از سوی شهردار تهران مورد تأکید قرار گرفته اظهار کرد: بیشتر متکدیان‌ اهل تهران نیستند و 60 درصد آنها از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه 320 جشنواره برای شب‌های تهران برگزار خواهد شد گفت: با شهرداران‌ مناطق گفت‌وگوهایی‌ کرده‌ایم تا با اجازه نهادهای امنیتی مردم تا پاسی از شب در شهر بیدار باشند.

وی با بیان اینکه جشنواره ایده‌های فرهنگی و هنری را داریم اظهار کرد: آماده دریافت ایده‌های فرهنگی هستیم و به بهترین ایده‌ها جوایزی را اهدا خواهیم کرد.

شجاع پوریان با بیان اینکه پاتوق‌های گفت‌وگو در سطح 42 پارک شهر برقرار خواهد شد اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی جامعه گفت‌وگو است و ما امکانات آن را فراهم خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه اقدامات سازمان ورزش بسیار مناسب بوده اظهار کرد: سازمان ورزش شهرداری به اندازه وزارت ورزش فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه از هنرمندان مشهور خواهش می‌کنم داوطلبانه در برنامه‌ها و جشنواره‌های شهرداری حاضر شوند گفت: ما از آنها می‌خواهیم بدون دریافت پول و هزینه برنامه‌ ایجاد کنند تا ما پول شهرداری را در جاهای دیگر هزینه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه تهران سرریز‌ آسیب‌های اجتماعی است گفت: شهرداری تهران در ایجاد این آسیب‌ها نقشی ندارد ولی هزینه‌هایش را می‌دهد. بیش از 40 دستگاه وظیفه دارند که با این آسیب‌ها مقابله کنند و تنها شهرداری تهران در مقابل دیدگان‌ مردم موظف به این کار شناخته می‌شود اگرچه شهرداری تهران برای درمان این آسیب‌ها اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً به افشانی شهردار تهران پیشنهاد داده‌ام که شورای راهبردی آسیب‌های اجتماعی را راه اندازی کنیم و دستگاه‌های مختلف را دور هم جمع کنیم که آقای افشانی هم دستور لازم برای تشکیل این شورا را صادر کرده است.

شجاع پوریان‌ در خصوص فرآیند انتخاب معاونان اجتماعی مناطق شهرداری گفت: ما در انتخاب معاون اجتماعی مناطق دخیل نیستیم ولی به عنوان معاونت اجتماعی صلاحیت‌های فرهنگی آنها را باید تأیید کنیم. در گذشته معاونت فرهنگی و اجتماعی در انتخاب معاونین اجتماعی مناطق دخالت می‌کرد. روش من اینگونه‌ نیست و من شناخت شهرداران مناطق را ملاک قرار می‌دهم.

وی با بیان اینکه گرایش سیاسی افراد ملاک نیست، گفت: البته قرار نیست که افرادی که به روی کار می‌آیند با جریان فکری جدید مخالف باشند.

شجاع پوریان‌ در خصوص تأمین سرانه‌های ورزشی مناطق گفت: توزیع سرانه‌های ورزشی عادلانه نبوده و در برخی جاها مجموعه‌های بیشتری داریم. در گذشته تصویب کرده بودیم که مجموعه‌های آبی زیر نظر سازمان ورزش باشند در حالیکه هنوز هم بخشی از استخرها در اختیار مناطق است.

شجاع پوریان‌ در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه چرا با وجود تأکید در رایگان بودن دریافت خدمات فرهنگی، باغ کتاب تهران از مراجعه کنندگان‌ پول دریافت می‌کند گفت: باغ کتاب تحت مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است و ما در آن حوزه هم تلاش می‌کنیم تسهیلات رایگان به شهروندان داده شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه چگونه می‌توان با وجود فضای مجازی از طریق ایجاد پاتوق‌های گفت‌وگو این بستر را فعال کرد اظهار کرد: نباید در حوزه گفت‌وگوها‌ ذهنمان‌ به گفت‌وگوهای‌ سیاسی برود زیرا ما می‌خواهیم از ظرفیت تجمع‌ مردم استفاده کنیم. چنانچه هر هفته در اواخر آن 50 هزار نفر در بوستان پرواز گرد هم می‌آیند و می‌توان از این فرصت برای گفت‌وگو استفاده کرد. این نشان می‌دهد که ما در کشورمان‌ ویژگی‌های گفت‌وگو را یاد نگرفته‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در خصوص وضعیت سراهای محله‌ اظهار کرد: سراهای‌ محله ظرفیت بزرگی دارند و برای تعیین تکلیف آنها چند ایده مطرح بود که برخی می‌گفتند باید فروخته شود و برخی هم اعتقاد داشتند که آنها را اجاره دهیم، اما در مجموع ما تا یک ماه دیگر پیشنهاد خود را به شهردار تهران ارائه می‌دهیم تا این مراکز در کارهایی نظیر امور خیریه‌ استفاده شوند.

شجاع پوریان‌ با بیان اینکه دو دهه کرامت و ولایت را در پیش داریم گفت: برنامه‌های مشترکی را با مساجد و پایگاه‌های بسیج برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم به جای اینکه کار به صورت فردی انجام شود، با همکاری این مجموعه‌ها به صورت مشترک صورت پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار