اصفهان شناس و پژوهشگر اصفهان با اشاره به اینکه تخریب درختان برای توسعه شهری و مترو، گناهی نا بخشودنی است، گفت: این اقدام باعث افسردگی و دلمردگی شهروندان و جامعه می شود.

محمدحسین ریاحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص قطع درختان چنار محور چهارباغ اظهارداشت: این خیابان، یکی از معابر مهم تاریخ ایران است که در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری قرار داشت.

وی تصریح کرد: اصفهان از قبل دوران صفویه تاکنون، باغات بسیار زیبایی داشته که در طراوت فضای شهر تاثیرگذار بوده، به طوری که از اصفهان به عنوان باغشهر یاد می کردند.

این پژوهشگر اصفهانی ادامه داد: این باغشهر اصفهان به قدری از اهمیت داشت که حتی پادشاهان اول صفوی همچون شاه اسماعیل و دیگران در این باغ ها اتراق می کردند.

وی با اشاره به اینکه در دوران آل بویه و سلاجقه باغ های زیادی داشتیم و از جمله آن ها، از باغ نقش جهان یاد کرد که هم اکنون به میدان نقش جهان تبدیل شده و یکی از زیباترین و جالب ترین باغات جهان اسلام محسوب می شد و سیاحیان و جهانگران زیادی از آن بازدید می کردند.

این اصفهان شناس، اذعان داشت: زیبایی چهارباغ، در زمان شاه عباس اول با همجواری در کنار زاینده رود دوچندان شد چراکه در امتداد مسیر رفت و آمد بزرگان و شخصیت های متعدد قرار داشت.

ریاحی با اشاره به گزارش های مربوط به صفویه و سیاحان اروپایی همچون چاردن، کمپل و ...،که از این مسیر چهارباغ عبور کردند، گفت: زیبایی این خیابان به اندازه ای بود که از آن به عنوان بهشت زمینی یا پردیس فوق العاده ایرانی یاد می کنند که جایگاه بی نظیری در تاریخ ایران دارند.

وی با اشاره به اینکه در زمان ظل السطان نیز درختان چنار تا مرز نابودی رفت، دلیل این امر را بغض وی در مورد شاه عباس صفوی دانست.

پژوهشگر اصفهان افزود: امروزه، حفظ طبیعت و درخت با وجود بحران بی آبی و مشکلات حال حاضر تاثیر زیادی در فضای فرهنگی و حفظ موقعیت اصفهان دارد و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

وی درختان چهارباغ، را در حکم موجود زنده ای دانست که قرن ها سر پا ایستاده و به خیابان های شهر طراوت و زیبای داده است.

ریاحی با اشاره به اینکه تخریب درختان برای توسعه شهری و مترو، گناهی نا بخشودنی است، گفت: این اقدام باعث افسردگی و دلمردگی شهروندان و جامعه می شود.

این پژوهشگر اصفهانی خاطرنشان ساخت: در فرهنگ  اسلامی، احادیث و روایات ، برای حفظ طبیعت و درختان توصیه های زیادی شده و عدم توجه به آن نیز گناه محسوب می شود.

انتهای پیام /ن

اقدام نادرست تخریب درختان برای توسعه شهری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.