یک مقام مسئول گفت: دولت از طریق پشتیبانی امور دام 2 میلیون تن نهاده دامی به صورت سهمیه‌ای میان تولیدکنندگان توزیع کرد در حالیکه این رقم پاسخگو نیست.

توزیع نهاده دامی دولتی جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیستمهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از نوسان شدید نرخ نهاده های دامی در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه 65 تا 70 درصد هزینه تولید یک کیلو گوشت قرمز، مرغ و شیر به خوراک بستگی دارد؛ بنابراین تغییرات چشمگیر در قیمت تمام شده مورد انتقاد شدید تولیدکنندگان قرار گرفته است.

به گفته وی، قیمت تمام شده هزینه های تولید در یک سیستم مرغداری 20 هزارتایی با یک سیستم مرغداری یک میلیون تایی متفاوت است.

مسعودی در پاسخ به این سوال که خرید 2 میلیون نهاده دامی توسط دولت و توزیع میان دامدار و مرغدار چه تأثیری بر وضعیت بازار داشته است، بیان کرد: دولت از طریق شرکت پشتیبانی امور دام به تعدادی مرغداران و دامداران به صورت سهمیه ای اقدام به عرضه ذرت و کنجاله سویا می‌کند، اما این میزان نسبت به مصرف کل کشور رقم چندان بالایی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: بنده معتقدم که دولت به جای یارانه به نهاده‌ها باید شرایطی فراهم کند که تشکل‌ها خود اقدام به واردات کنند، ضمن آنکه قیمت گذاری مرغ و گوشت آزاد شود چرا که با این وجود ظرف مدت یکسال نرخ گوشت و مرغ منطقی می شود.

 مسعودی ادامه داد: پشتیبانی امور دام در مواقعی که نیازی به توزیع مرغ نیست، اقدام به عرضه مرغ منجمد در بازار می‌کند که در نهایت این امر سردرگمی و مشکلاتی را به وجود می آورد در حالیکه ورود بخش خصوصی و تولید به موقع شرایط رقابتی را به وجود خواهد آورد که با کاهش هزینه ها، محصول نهایی با قیمت مناسب به بازار عرضه خواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که بازگشت تحریم ها بر بازار نهاده های وارداتی چه تأثیری خواهد گذاشت، گفت: صنعت دام و طیور در بخش نهاده ها به شدت به واردات وابسته است، اما با بازگشت تحریم ها امکان حواله پول به طرف های خارجی وجود ندارد که در نهایت این امر موجب شده با بحران بسیار خطرناکی روبه‌رو شویم.

انتهای پیام/

قیمت تمام شده تولید در واحدهای مختلف متغیر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار