رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: شهروندان باید موارد اورژانسی خشنونت‌های خانگی را به شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمیدرضا قاسم پور رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به توسعه راه کار‌های دستیابی به سلامت اجتماعی به عنوان یکی از حوزه‌های جدید در بخش سلامت، بیان کرد: نظام سلامت باید علاوه بر مداخله در سبک زندگی و عوامل رفتاری که بر سلامت فردی تاثیر می‌گذارد، بر وضعیت اجتماعی که سطح رفاه و عدالت اجتماعی را تعیین می‌کنند نیز توجه کافی داشته باشد.

وی سلامت اجتماعی را در همه رده‌های سنی مهم دانست و افزود: در همین راستا، آموزش قشر‌هایی نظیر داوطلبان و سفیران سلامت برای آموزش عمومی و معرفی موارد در معرض خطر خشونت، ضرورت دارد.

نازنین کریمی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز به اهمیت عوامل خطر سلامت اجتماعی، از جمله خشونت خانگی تاکید  و تصریح کرد: روانشناسان با ارائه مداخلات روانی و اجتماعی به موقع می‌توانند کمک موثری به قربانیان و شاهدان خشونت انجام داده و با شناسایی و مداخله اولیه در زمینه خشونت خانگی اثرات آسیب‌های وارده را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

وی ادامه داد: آسیب اجتماعی علاوه بر صدمه به سلامت جسمی و روانی قربانی و خانواده، می‌تواند بر روی سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی کودکان و نوجوانانی که شاهد یا قربانی خشونت بوده اند، تاثیر مخرب بگذارد.

کریمی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز با تاکید بر اینکه بر اساس اصول سلامت اجتماعی، هیچ کس نباید مورد اعمال خشونت آمیز داشته یا قربانی خشونت قرار گیرد، اضافه کرد: رفتار خشن می‌تواند به شکل بدرفتاری عاطفی مانند مسخره کردن، توهین و تحقیر دیگران، سرزنش، تهدید، بی توجهی کردن و بدرفتاری جسمی از جمله آسیب رساندن و بدرفتاری جنسی و اجتماعی بروز یابد.

وی اظهار کرد: در صورت نیاز فرد خشونت دیده می‌تواند با  شماره  شماره ۱۲۳ و مشاوره تلفنی بهزیستی به شماره ۱۴۸ و یا در مواقع بحران با سامانه ۱۱۰ تماس بگیرد.

انتهای پیام/ت

اطلاع رسانی خشونت‌های خانگی به شماره  ۱۲۳ اورژانس اجتماعی 

برچسب ها: اورژانس ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار