علی‌رغم این که مقامات دولت فرانسه همواره دست داشتن کشورشان را در نسل‌کشی رواندا مصرانه انکار می‌کنند، شواهدی دال بر دست داشتن این کشور در این فاجعه وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، علی‌رغم این که مقامات دولت فرانسه همواره دست داشتن کشورشان را در نسل‌کشی رواندا مصرانه انکار می کنند، شواهد دال بر دست داشتن این کشور در فاجعه بارترین نسل کشی قرن بیستم که در سال 1994 در رواندا اتفاق افتاد و طی سه ماه نزدیک به هشتصد هزار کشته بر جای گذاشت، در حال افزایش است.

در حالی که بیست و چهار سال از وقوع این فاجعه دردناک می گذرد، خیلی‌ها زبان به اقرار گشوده اند تا ابهامات و تاریکی هایی که بیش از دو دهه این فاجعه انسانی را در برگرفته است، به تدریج محو شود و بخشی هر چند کوچک از پرونده نسل کشی رواندا که هنوز قسمت عمده بایگانی‌های آن به علل سیاسی از طبقه بندی خارج نشده اند، روشن گردد.

تازه ترین ادای شهادت مربوط به این پرونده توسط یک نظامی فرانسوی صورت گرفته که در عملیات "تورکوآز" (فیروزه‌ای) ارتش فرانسه در رواندا مشارکت داشته است. هدف رسمی و اعلام شده این عملیات که توسط نظامیان فرانسوی و تحت نظارت سازمان ملل متحد صورت گرفت متوقف کردن کشتار اعضای قبیله توتسی توسط قبیله رقیب هوتو بود.

این خلبان پیشین ارتش فرانسه که خواسته است فعلا نامش فاش نشود، در مصاحبه ای که دوشنبه پیش در نشریه فرانسوی لاکروآ منتشر شد ماهیت صرفا بشردوستانه عملیات تورکوآز را زیر سوال برده است. این نظامی سابق فرانسه در مصاحبه خود تاکید کرده است که سربازان فرانسوی حاضر در عملیات تورکوآز برای حمله به نیروهای جبهه میهن پرست رواندا که از حامیان قبیله توتسی بود، آماده شده بودند.

کشتار بی‌سابقه در رواندا پیش از سقوط هواپیمای حامل ژوونال هابیاریمانا رئیس جمهور وقت رواندا از قبیله هوتو در تاریخ ششم آوریل سال 1994 بر فراز کیگالی، پایتخت رواندا توسط یک گروه مسلح ناشناس شروع شد. ترور رئیس جمهور رواندا خشونت‌ها و حملات تلافی جویانه هوتوها را بر ضد توتسی‌ها به همراه داشت.

سال 1994 در شرایطی که این کشور آفریقایی منطقه دریاچه‌های بزرگ به صحنه کشتار گسترده توتسی‌ها توسط "نیروهای مسلح رواندا" و شبه نظامیان افراط گرای هوتو نزدیک به دولت موقت کیگالی تبدیل شده بود، مداخله نظامی فرانسه در این کشور آغاز شد. 

مارس گذشته نیز یک افسر پیشین ارتش فرانسه درباره روایت رسمی مداخله نظامی فرانسه با اهداف بشردوستانه در رواندا به شدت ابراز تردید کرد.

گیوم آنسل که در گذشته از افسران هدایت آتش در ارتش فرانسه بوده است، در کتاب خود تحت عنوان "رواندا، پایان سکوت" نوشته است دولت فرانسه که از تامین کنندگان تسلیحات رواندا بود در اتخاذ تصمیم مناسب برای فاصله گرفتن از رژیم نسل‌کش رواندا تعلل کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، قتل ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار