محمد امامی امین از تامین کالاهای اساسی در بازار و برخورد با برهم زنندگان نظم بازار خبر داد.

مردم نگران تامین کالاهای اساس در بازار نباشندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران در جلسه کمیسیون تنظیم بازار اظهار کرد: برای تنظیم بازار، گوشت سفید خریداری شد که این خریدها باعث کاهش قیمت گوشت شد.

وی افزود: زمانی که می گوییم ۱۰ درصد خرید داشتیم این به معنای خرید عظیم در بازار است و این عدد یک عدد بزرگ برای خرید و تنظیم بازار محسوب می شود.

امامی گفت: این اطمینان را به مردم می دهیم که کالاهای اساسی به وفور در بازار وجود دارد و مردم نگران کمبود کالا نباشند.

وی ادامه داد: ذخایر ارزی کافی در کشور داریم و در آینده نزدیک با کسانی که نظم بازار را برهم زدند، برخورد خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران اظهار کرد: در مدتی که ما با افزایش قیمت‌ها روبرو بودیم و تولید کنندگان و همچنین مصرف کنندگان متضرر بودند، توانستیم با تدابیر دولت، شرایط را به روال عادی در کشور بازگردانیم و امیدواریم شاهد توافق بر سر موضوع برجام با اتحادیه اروپا نیز باشیم.

وی افزود: برجام چه باشد و چه نباشد، ما باید زندگی کنیم و امورات کشور را در جهت منافع ملی به پیش بریم.

ذوالفقاری با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاهای اساسی را اعلام کرده بود، گفت: در خصوص محصولاتی مانند برنج و شکر هیچ کمبودی نداریم و آنچه که موجب تنش در بازار شده بود، کالاهای وابسته به دلار بود که برخی در این خصوص سوء استفاده کرده بودند.

وی افزود: بر اساس آمارها میانگین قیمت کالاهای پرمصرف مانند برنج بدون تغییر مانده و به ترتیب برنج هندی 8 هزار تومان، برنج ایرانی 13 هزار تومان، برنج پاکستانی 8 هزار و 200 تومان به فروش رسیده است و همچنین روغن نباتی 5 درصد افزایش قیمت را داشت و در این میان قیمت روغن نباتی 5 کیلویی روند کاهشی را طی کرد و در قیمت قند و شکر نیز تغییر آنچنانی نداشتیم.

ذوالفقاری گفت: در رابطه با گوشت قرمز نیز افزایش قیمت نداشتیم و گوشت گوسفند زنده 31 هزار تومان، گوشت گوسفند مخلوط با 5 درصد کاهش و به قیمت 45 هزار تومان در بازار عرضه شد.

وی افزود: مرغ در بازار تهران 6 هزار و 600 تومان به فروش رسید و این قیمت نسبت به ماه گذشته تغییر آنچنانی نداشت، اما نسبت به هفته قبل کاهش قیمت را شاهد بودیم که این کاهش قیمت‌ها در مرغ به ضرر تولید کنندگان بود. قیمت تخم مرغ نیز 13 درصد کاهش داشت و با قیمت 7 هزار و 250 تومان در بازار به فروش رسید.

ذوالفقاری تصریح کرد: در بخش لبنیات افزایش قیمت داشتیم، شیر خام 7 درصد، کره 29 درصد افزایش قیمت داشت، اما ماکارونی با همان قیمت گذشته بسته‌ای 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 700 تومان به فروش رسید.

وی ادامه داد: قیمت چای نیز به دلیل بالا رفتن ارز افزایش داشت، بر همین اساس چای دو غزال 21 درصد، چای احمد 33 درصد افزایش قیمت را داشتند، اما بازار میوه و مرکبات نوسانات قیمتی خود را داشت که عمدتا با کاهش قیمت روبرو بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران  گفت: در بازار هیچ گزارشی مبنی بر کمبود کالا نداریم و کالاهای ضروری و اساسی با ارز 3 هزار و 800 تومان تأمین می‌شود، بر همین اساس سیمان خاکستری نیز بدون تغییر بوده است، اما قیمت لاستیک 5 درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در نهادهای دامی جوجه 11 درصد افزایش قیمت داشت، اما مابقی اقلام افزایش چندانی نداشتند. قیمت جوجه یک روزه با کاهش 36 درصدی روبرو بود که این قیمت به ضرر تولید کنندگان جوجه بود و همچنین قیمت کاغذ 70 گرمی اندونزی 128 هزار تومان بود و کاغذ نیز  7 درصد افزایش قیمت داشت.

امامی‌امین در ادامه این نشست تصریح کرد: برخی واردکنندگان کاغذ با ارز 3800 تومان کاغذ وارد می‌کنند، اما باید دلیل افزایش 102 درصدی قیمت کاغذ که امری غیرمنطقی است، هرچه سریع‌تر بررسی شود و ما از کسانی که از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند و انبارهای خود را از کاغذ پر می‌کنند با خبر هستیم و آنها را به مراجع قانونی ارجاع خواهیم داد.

وی افزود: در واردات مرکباتی مانند موز نیز افزایش قیمت داشتیم که این به دلیل نوسانات ارزی بود، اما در موضوع نهادهای دامی چندین تغییر را شاهد بودیم که یکی از این تغییرات جوجه یک روزه است که نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش قیمت را داشته و ذرت و کنجاله نیز به ترتیب 52 و 74 درصد افزایش قیمت را داشتند که باید این موضوعات نیز مورد بررسی قرار گیرند.

امامی‌امین ادامه داد: برای واردات نهاده‌های دامی ارز 4 هزار و 200 تومانی پرداخت شده است، اما این افزایش قیمت منطقی نیست و تعزیرات باید در این مسئله ورود کند.

ذوالفقاری در ادمه این نشست گفت: ذرت یک محصول پر آب بر است و سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کشت این محصول، این بود که کشت این محصول را به صورت فراسرزمینی در کشور غنا انجام دهد و حدود 5 هزار هکتار از اراضی این کشور را که در تمام طول سال دمای هوای آن بین 22 تا 24 درجه است و حدود 1200 میلی متر بارندگی دارد، به کشت برنج دیمی اختصاص دهد.

وی افزود: در خصوص نیاز علوفه‌ای نیز توافقاتی برای کشت فراسرزمینی صورت گرفته و به علت تغییراتی که در زمینه قیمت ارزی داشتیم، این قیمت نیز بر نهاده‌های علوفه‌ای نیز اثر گذاشته است اما با ورود تعزیرات توانستیم بر روی این محصولات کنترل قیمت داشته باشیم.

امامی‌امین در ادامه افزود: سیاست کشت فراسرزمینی یک سیاست کاملا درست است که امیدواریم بتوانیم اقداماتی برای برطرف کردن نیازهای کشور در این زمینه انجام دهیم.

افشاری نماینده شرکت بازرگانی دولتی در ادامه این نشست، اظهار کرد: ‌در موضوع کشت برنج و شکر هیچ مشکلی نداریم و بر همین اساس حدود 57 هزار تن برنج، 26 هزار تن شکر و یک میلیون تن گندم داریم و همچنین حدود 150 هزار تن تاکنون گندم خریداری کرده‌ایم و در انبارهای غلات ذخیره ‌کرد‌ه‌ایم.

وی ادامه داد: ما در طرح ضیافت در ماه رمضان حدود 800 تن برنج و شکر در بازار توزیع کردیم که 5 هزار و 900 تن از این میزان را در شرکت‌های تعاونی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار توزیع شدند.

خلیلی نماینده شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه این نشست بیان کرد: ما کمبودی در زمینه گوشت قرمز نداریم و در حال حاضر حدود 3 هزار تن جو، 3 هزار تن ذرت و 150 تن کنجاله سویا نیز در انبارها ذخیره کرده‌ایم و همچنین حدود 10 هزار تن مرغ نیز در استان تهران در سردخانه‌ها ذخیره شده‌اند.

خلیلی در ادامه این بحث تصریح کرد: برای عید قربان نیز حدود 41 هزار و 686 دام زنده را در مراکز سازمان میادین میوه و تره بار توزیع می‌کنیم که حدود 21 هزار و 150 رأس از آ‌ن‌ها بازرسی شده‌اند و 2 هزار لاشه وارداتی گوسفندی نیز در عید قربان توزیع خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد:‌ جلسه‌ای با عشایر و اصناف نیز برگزار کردیم تا ایرادات سال گذشته برطرف شود؛ سازمان امور عشایر باید 15 روز قبل از عید قربان اسامی مراکز اسکان عشایر و توزیع دام را اعلام کند و همچنین 30 روز قبل از عید نیز اسامی داوطلبان عرضه دام برای کنترل دام به دامپزشکی باید ارسال شود.

خلیلی گفت: جلسات توزیع بهداشتی دام در عید قربان از 45 روز گذشته شروع شده و به شدت در حال پیگیری است تا بتوانیم مانند سال‌های گذشته دام زنده مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.

وی افزود: موضوع بهداشت مردم و سلامت آن‌ها در کشتارگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است تا کشتار خارج از کشتارگاه‌ها باعث به خطر افتادن سلامت و افزایش بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو نشود و از آنجایی که 40 درصد افزایش قیمت دام زنده را شاهد هستیم، ممکن است در این زمینه با افت تقاضا روبرو شویم، اما با این وجود اتحادیه امور عشایر محصول خود را به تنهایی عرضه می‌کند که در این خصوص نیز تدابیری برای کاهش قیمت‌ها خواهیم داشت.

امامی‌امین در پایان این نشست تصریح کرد: صادرات دام سنگین و سبک بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی ممنوع شده بود و بر اساس مکاتباتی که با مقامات قضایی و همچنین انتظامی در این خصوص داشته‌ایم از روند خروج غیرقانونی دام جلوگیری خواهد شد و ما قطعا از این شرایط عبور خواهیم کرد و مشکلات برطرف خواهد شد، اما ما در صدد رشد و شکوفایی کشور هستیم و دولت برای اینکه جامعه دچار بحران نشود، زیرساخت‌هایی را آماده کرده است و همچنین ارز مورد نیاز تأمین کالاهای اساسی را نیز مورد توجه قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ تير ۱۳۹۷
قیمت میوه خصوصا هلو و زردآلو و شلیل گران شده . باید فروش موز به شکل کوپنی انجام شود
آخرین اخبار