رسیدگی به 16 میلیون پرونده قضایی در سال 96آیت الله آملی لاریجانی گفت: نزدیک به ۱۶ میلیون پرونده در سال ۹۶ در دستگاه قضایی بررسی و رسیدگی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل که امروز (پنج شنبه) به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با بیان اینکه تلاش دستگاه قضایی بر انجام دقیق مسئولیت‌ها است، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی و موازین شرعی ما وظایف سنگینی را برعهده داریم و در راستای این وظایف تلاش می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر بتوانیم یک گام به طرف تحقق عدالت برداریم، یک گام به طرف احیای حقوق عامه برداشته‌ایم، گفت: اگر بتوانیم یک گام در جهت اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها برداریم، این پیشرفت است.

وی افزود: اگر ما موارد مانند نزدیک شدن به عدالت، اتقان آراء، ختم خصومات به صورت عادلانه را بتوانیم اجرا کنیم و این شاخص‌ها را درنظر بگیریم، پیشرفت کرده‌ایم.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: سیر دستگاه قضایی از اول انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی ایران تاکنون به سمت کمال بوده است.

وی افزود: زمانی میزان مراجعه مردم به دستگاه قضایی بسیار کم بود و شاید تعداد قضات ما قریب یا کمتر از یک هزار نفر بود، اما امروز بیش از ۱۶ میلیون پرونده در دستگاه قضایی بررسی شده است و همچنین بیش از ۱۱ هزار قاضی داریم.

رئیس دستگاه قضا گفت: امروز رسیدگی‌ به پرونده‌های قضایی واقعا توسعه یافته است و حجم بسیار گسترده‌‌ای از پرونده‌های قضایی را شاهد هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: نظارت‌های دستگاه قضایی بسیار فراتر از ابتدای انقلاب شده است. همچنین در بحث احیای حقوق عامه هم توجه بیشتری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته وظایف قوه قضاییه افزایش یافته و سیر مراجعات به دستگاه قضایی نیز بیشتر شده است، افزود: اما همچنان از نقطه مدنظر امام راحل و اصول قانون اساسی، فاصله داریم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: در این دیدار مسائل مختلفی مطرح شد که مهم ترین آن‌ها موضوع عدالت بود.‌ شاخص عدالت، عرضه صحیح، روشن و اعتمادساز خدمات دستگاه قضایی به مردم است.

رئیس دستگاه قضا گفت: امیدواریم اطلاع رسانی هنرمندانه در راستای خدمات رسانی قوه قضاییه صورت گیرد تا بتوانیم اعتماد مردم را بیشتر جلب کنیم.

وی افزود: نفس مراجعه فزاینده به قوه قضاییه نشانه اعتماد مردم به دستگاه قضایی است و برخلاف برخی سخنان که این را قبحی برای قوه قضاییه می‌دانند، رجوع به قوه قضاییه به علت حوادث حقوقی و جرایم خارج از اختیار قوه قضاییه است. اما از آنجایی که مردم احساس می‌کنند که می‌توانند حقوق خود را استیفا کنند، اسباب رجوع مردم بیشتر شده است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حال نکته مهم این است که مردم به نحو عقلایی و احتمال منطقی فکر می‌کنند که می‌توانند استیفای حقوق کنند. اما باید گفت که اگر مردم اعتماد نداشتند، مراجعه به دستگاه قضایی کار بیهوده و لغوی تلقی می‌شد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: باید تلاش کنیم که اعتماد مردم به قوه قضاییه هر روز بیشتر شود، منتهی تاکید بر این است که نفس مراجعات وسیع مردم به دستگاه قضایی نشان دهنده اعتماد آنان است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ میلیون پرونده در سال ۹۶  در دستگاه قضایی بررسی و رسیدگی شده است که شاهد افزایش ۹۰۰ هزار پرونده نسبت به سال گذشته بودیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: این نشان دهنده این است که مردم برای استیفای حقوق خود به قوه قضاییه رجوع می‌کنند. در هر حال ما از اعتماد مردم استقبال، تشکر و تقدیر می‌کنیم و امیدواریم تا به سوی عدالتی که قانون اساسی و امام راحل بر آن تأکید داشته و مورد عنایت مقام معظم رهبری است، نزدیک‌تر شویم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در راستای حسن اجرای قوانین و احیای حقوق عامه تلاش بیشتری می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۷
ای کاش هیچ وقت شاهد این همه جرم نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۷
16 میلیون پرونده قضایی در سال 96 رسیدگی شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ تير ۱۳۹۷
معتادان متجاهر در سطح شهر را جمع آوری و باهاشون برخورد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۷
۱۶ میلیون پرونده در یکسال؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۷
۱۶ میلیون پرونده در یکسال؟!!!
آخرین اخبار