نیهات زیبکچی در سخنانی تاکید کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران الزام‌آور نیست و آنکارا از این تحریم‌ها تبعیت نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیهات زیبکچی ، وزیر اقتصاد ترکیه در نشستی خبری در آنکارا تاکید کرد این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد زیرا درخواست‌های آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران الزام آور نیست.

او افزود: ترکیه تنها درباره تحریم‌های ایران از تصمیم‌های سازمان ملل متحد پیروی می‌کند. ما تنها منافع ملی خود را پیگیری می‌کنیم و همچنین تلاش خواهیم کرد که کشور دوست و برادر ما ایران مورد ظلم و ستم و تحت فشار قرار نگیرد.

زیبکچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرارداد اتحاد گمرکی ترکیه با اتحادیه اروپا که قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپاست از اهمیت زیادی برخوردار است. حجم تجارت ترکیه با اتحادیه اروپا، شامل ۴۷ درصد کل تجارت خارجی ترکیه است. حجم تجارت خارجی ترکیه تا اواخر سال ۲۰۱۸ به ۱۹۰- ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. ۷۰ درصد واردات سرمایه خارجی به ترکیه از اروپا انجام می‌گیرد. مذاکرات برای اصلاح متن قرارداد اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا در فصل پاییز آغاز خواهد شد. درباره اتحادیه گمرکی با آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال مذاکرات سازنده‌ای انجام شده است.

تصمیمات آمریکا درباره منطقه، تاثیری بر روابط ترکیه با کشور‌های منطقه ندارد. در حال حاضر با کشور‌های منطقه حجم تبادلات تجاری ۱۰ میلیاردی ادامه دارد و حجم آن به دو برابر خواهد رسید. همکاری ترکیه و کشور‌های منطقه دربخش خدماتی گسترش و تعداد محصولات تجاری افزایش خواهد یافت. آمریکا جنگ تجاری را آغاز کرده است. آمریکا به ترکیه در صادرات فولاد ۲۵ درصد و در صادرات آلومینیوم ۱۵ درصد تعرفه مالیات گمرکی اعمال کرده است. ترکیه نیز به ۲۲ کالای وارداتی از آمریکا مالیات گمرکی اعمال کرده است.

انتهای پیام/

واکنش ترکیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

برچسب ها: تحریم ، ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار