غیاثی گفت:دولت مرکزی عراق با اعمال تعرفه‌های گمرکی پایین به نفع کشور‌های عربستان، اردن و امارات عملا شرایط را برای صادرکنندگان ایرانی به این کشور سخت کرده است.

وضع تعرفه های تبعیض آمیز از سوی عراق روند صادرات ایران به این کشور را کند کرده استایوب غیاثی عضو اتاق بازرگانی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از وضع تعرفه‌های گمرکی دولت مرکزی عراق، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری دولت مرکزی عراق با اعمال تعرفه‌های گمرکی پایین به نفع کشور‌های عربستان، اردن و امارات عملا شرایط را برای صادرکنندگان ایرانی به این کشور سخت کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایلام با اشاره به تنوع محصولات صادراتی به عراق، تصریح کرد: وضعیت صادرات به کشور عراق تا قبل از اعمال محدودیت از سوی این کشور مطلوب بود و محصولات متنوعی از قبیل مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک و میوه و تره بار به این کشور صادر می‌شد.

وی با اشاره به تفاوت تعرفه‌های گمرکی در مرز‌های کشور تصریح کرد: بار‌ها در مورد تعرفه‌ها و قوانین گمرکی سختگیرانه در برخی از گمرک‌های کشور صحبت و نامه‌نگاری با مسئولان مربوطه شده است، اما نتیجه مشخصی را به همراه نداشته است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ناهماهنگی از سوی عراق موجب بروز مشکلاتی برای تجار ایرانی شده است، بیان کرد: برای ممنوعیت‌های لحظه‌ای، واردات برخی کالا‌ها و ایجاد موانع برای صادرات از سوی عراق، میزان صادرات کاهش یافته و خسارت‌های مالی برای بازرگانان ایرانی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در حالی که در کشور مبدأ، محدودیتی برای شکل بسته‌بندی وجود ندارد، وضع برخی قوانین از سوی گمرک ایران برای بسته‌بندی که در بسیاری از مواقع منطقی نیست از جمله عوامل کاهش صادرات است.

به گفته وی؛ به دلیل مشکلات گمرکی صادرات کالا از مرز مهران به کندی صورت می‌گیرد و نیاز است مسئولان اقداماتی را در جهت تسهیل صادرات از این مرز کنند.

غیاثی در پایان گفت: حل مشکلات و تسهیل صادرات در کشور می‌تواند مشکلات شرکت‌های پایین دستی را کاهش داد که در این میان نقش دیپلماسی اقتصادی برای رسیدن به این مهم، اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/

فقدان قوانین مناسب در کشور عراق کاهش صادرات را به دنبال داشته است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار