شهرستان های کویری اصفهان دیگر کانون فرسایش بادی نیست

شهرستان های اردستان، نطنز، خوروبیابانک و نایین که زمانی محل فرسایش بادی بود طی سال های اخیر بدنبال کاشت گونه های مقاوم به آب و انجام فعالیت های بیولوژیکی دیگر کانون فرسایش بادی نیست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در صورتی که در اراضی کشاورزی کشتی صورت نگیرد، تمام اراضی کشاورزی مستعد ایجاد طوفان‌های گرد و غبار می‌شود، اظهار داشت: تبدیل اراضی کشاورزی به کانون طوفان های گرد و غبار امری واضح است و تمام تصاویر ماهواره‌ای نیز گویای این مسئله است.

حسین علی نریمانی با بیان اینکه در صورت تداوم خشکسالی و نبود چاره اندیشی جدی برای این زمین‌های کشاورزی شاهد پیش روی بیابان‌زایی خواهیم بود، بیان داشت: در حال حاضر وضعیت تعادل در سطح بیابان‌های استان اصفهان برقرار است.

وی اعلام کرد: کارگروه کنترل استانی گرد و غبار در حالی یکسال گذشته تشکیل شد که اکنون غیرفعال است و این در حالی است که دبیری این کارگروه بر عهده محیط زیست است و اعضای آن را بسیج سازندگی، فرمانداری شهرستان‌ها، راه و شهرسازی، آب منطقه ای شهر و استان اصفهان و منابع طبیعی تشکیل می دهد.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان گفت: عوامل متعددی در بیابان زایی استان اصفهان و پیشرفت وسعت بیابان از جمله معادن گچ و ماسه، سست شدن خاک که با اندک بادی به کانون گرد و غبار مبدل می شود و از بین رفتن پوشش گیاهی در اصفهان نقش دارد.

نریمانی بیان داشت: بیابان زایی دو عامل طبیعی و انسانی دارد که تشدید بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی باعث تغییر اقلیم و خشکسالی می‌شود.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه سال گذشته پاییز و زمستان خشکی را پشت سر گذراندیم و بدنبال کمبود بارش ها رطوبت خاک از بین رفته، فرسایش بادی تشدید شده است.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: شهرستان اردستان، نطنز، خوروبیابانک و نایین که زمانی محل فرسایش بادی بود طی سال های اخیر بدنبال کاشت گونه های مقاوم به آب و انجام فعالیت های بیولوژیکی دیگر کانون فرسایش بادی نیست.

وی بیان داشت:طی ۵۰ سال گذشته ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد کردیم که علاوه بر تولید اکسیژن و جذب co۲ از تشکیل بزرگترین کانون فرسایش بادی نیز جلوگیری شد..

نریمانی با اشاره به اینکه به منظور کنترل بیابان‌زایی نهال کاشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات بیولوژیک را در شهرستان اصفهان، برخوار و آران و بیدگل و محور نایین و انارک ایجاد کردیم.

وی از کاشت گونه های طاق، قره داغ، آتوی پلکس، گز مصری، قشنیان جهت رفع فرسایش بادی خبر داد و گفت: این گونه ها دو سال آبیاری و سپس رها می شود.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به بحران آب در اصفهان نیاز است که این نوع گونه‌ها را جایگزین کاشت درختان فعلی کنیم چون نیاز به آب زیاد نیست و هم در طول سال سرسبز است و باعث جذب آلودگی و دی اکسید کربن می شود.

وی اضافه کرد: ارتفاع این نوع گونه ها بین ۵ تا ۶ متر است، در صورتی که درختان فعلی که در سطح فضای سبز شهر اصفهان وجود دارد ارتفاع آن به هشت تا 10 متر می‌رسد.

نریمانی افزود: بیشتر درختان کاشته شده در اصفهان صنوبر و چنار است که برای اصفهان که همواره دارای هوای گرم و خشک است، انتخاب مناسبی نیست.

وی گفت: در طول یکسال ۵۰۰ لیتر آب به برای آبیاری گونه‌های مختلف کاشته شده برای مقابله با فرسایش بادی استفاده شده و این در حالی است که با کاشت هر درخت در فضای سبز به ۵۰۰ لیتر آب نیاز است.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان اعلام کرد: به منظور جایگزینی این گونه ها با درختان فعلی کاشت شده در سطح شهر با توجه به مسئله بحران آب، با سازمان پارک و فضای سبز شهرداری به مذاکره نشستیم.

وی بیان داشت: در این مذاکره به شهرداری اعلام کردیم که این گونه ها را در نهالستان تولید می کنیم و در اختیار شهرداری برای تحویل به شهروندان قرار می دهیم که هنوز پاسخی در این حوزه به ما داده نشده است.

نریمانی اظهار داشت: تا زمانی که به سمت اصلاح فضای سبز، مصرف آب و الگوی کشت نرویم نمی توانیم از پیشروی بیابان جلوگیری کنیم.

وی گفت: بیابان زایی یک زلزله خاموش است و باید برای پیشگیری از بیابان زایی اقدامات جدی صورت گیرد.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان اقلیم خشک دارد و عمق آب‌های زیرزمینی خیلی پایین‌تر رفته، بیابان‌زایی با پیشرفت روبرو شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.